آرشیو چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۲
جامعه
۱۷

مراجعه سالانه 3 میلیون نفر به مراکز پزشکی قانونی

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت گفت: متاسفانه شاهد شیوع خشونت در جامعه ایرانی هستیم به طوری که براثر وقوع انواع بزهکاری، جرم، جنایت و تجاوز به حقوق دیگران، سالانه 15 میلیون پرونده در قوه قضاییه تشکیل می شود و دست کم سه میلیون نفر سالانه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند.

به گزارش ایرنا، مصطفی معین در نشست هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه در مرکز طبی کودکان افزود: در ایران نیز مانند دیگر جوامع 20 تا 30 درصد افراد دچار یکی از اختلالات روان هستند و بار بیماری ها و اختلالات روان، رتبه دوم جهانی را بین همه بیماری ها از نظر ایجاد ناتوانی دارد و پیش بینی می شود این اختلال در سال 2030 رتبه اول را به دست آورد. وی یادآور شد: با وجود پیشرفت علم و فناوری در دو سده اخیر بر میزان نابرابری ها در جامعه جهانی افزوده شده است، این مساله به شکاف های رو به افزایش درآمد و احساس تبعیض به پیدایش فقر، از هم گسیختگی اجتماعی و خشونت منجر شده است به طوری که حدود 140 میلیون نفر در قرن 20 در جنگ های جهانی اول و دوم و سایر جنگ ها جان خود را از دست داده اند و بیش از 300میلیون انسان در بین سال های 1990 تا 2008 میلادی در جهان به علت فقر و گرسنگی، جان خود را از دست داده اند.

به گفته معین، در سال 2015 حدود 13.3 درصد تولید خالص جهانی (معادل 13 هزار و 600 میلیارد دلار) برای جنگ و خشونت هزینه شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه به علل گوناگونی مانند بحران های اقتصادی، شفاف نبودن ساز و کارهای اجتماعی و اقتصادی و مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی شاهد افزایش خشونت در جامعه هستیم. حدود 15 میلیون حاشیه نشین داریم و ضعف آموزشی و تربیتی نظام آموزش و پرورش نیز در ترویج خشونت در جامعه تاثیر گذار بوده است.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت عنوان کرد: امروزه در جامعه شاهد کاهش اعتماد افراد نسبت به هم هستیم به طوری که جامعه نسبت به دولت و دولت نسبت به جامعه، بی اعتماد شده است.