آرشیو پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۳
سیاسی
۲
یادداشت

آمریکا به دنبال بی خاصیت کردن برجام

دکتر علی نجفی (عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس)

در روزهای اخیر شاهد بودیم که رئیس جمهور آمریکا با وجود تبلیغات زیادی که در ماه های اخیر در مورد از بین بردن یا خروج از برجام داشت، عملا نشان داد که نمی تواند توافق نامه بین المللی برجام را به صورت یکجانبه لغو کند.

البته استراتژی آمریکایی ها این است که عملا برجام را از خاصیت بیندازند و هزینه های اجرای این توافق نامه بین المللی را برای ایران و دیگر طرف های معاهده بالا ببرند، که این سیاست کمتر مورد توجه دیگر شرکای ما در سطح بین المللی قرار گرفته است. به همین دلیل آمریکایی ها ناچار هستند به بهانه های دیگری از جمله بحث توانمندی موشکی و مسائلی مثل حقوق بشر متوسل شوند.

به رغم این که بسیاری پیش بینی می کردند ترامپ از برجام خارج خواهد شد یا آن را لغو خواهد کرد، اما آمریکایی ها نشان دادند چاره ای ندارند جز این که این توافق نامه را حفظ کنند.

البته برای جمهوری اسلامی ایران، رفتار آمریکایی ها تازگی ندارد و همان طور که مقامات کشورمان اعلام کردند، آمریکا اگر تصمیمی در مورد برجام بگیرد، طبعا گزینه ها و روش های مختلفی برای مقابله با این رفتار آنان از سوی ایران اتخاذ خواهد شد.

قطعا فعالیت موشکی ایران نیز ربطی به توافق برجام ندارد و تاکید داریم که توانمندی دفاعی کشور را مورد مذاکره و اشتراک نظر با دیگر کشورها قرار نخواهیم داد و این اقدامات در چارچوب مقررات بین المللی و در چارچوب های متعارف و در جهت تقویت توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و وجاهتی در رابطه با برجام ندارد که بخواهد به آن پرداخته شود.