آرشیو پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۳
حوادث
۱۹

استفاده از ربات زیردریایی برای کاوش سانچی

در سومین روز غرق شدن نفتکش سانچی در سواحل شرقی چین، وزارت حمل و نقل این کشور اعلام کرد برای کاوش نفتکش، یک ربات زیردریایی و احتمالا غواصانی آماده خواهد کرد. این در حالی است که به دلیل نشت هزاران تن میعانات گازی سانچی به داخل آب، اطراف کشتی کاملا در مواد سمی غوطه ور شده است. در سانچی، 30 ایرانی و دو بنگلادشی حضور داشتند که به غیر از سه نفر، پیکر بقیه همراه نفتکش در عمق آب ها آرام گرفت.

به گزارش جام جم، نماینده ویژه رئیس جمهور گفت: تیم های امداد چینی می گویند به علت انتشار گازهای سمی نمی توانند برای خروج پیکرها از نفتکش غرق شده، اقدام کنند. آنها تاکید دارند نفتکش بشدت سمی است و امکان رفتن به محدوده حادثه وجود ندارد، مگر این که سموم تخلیه شود. با وجود این، ایران این موضوع را دنبال خواهد کرد.

علی ربیعی به زمان سم زدایی و تثبیت شرایط اشاره کرد و افزود: تخلیه سانچی از مواد سمی زمانبر است. نمی توانیم چیزی که اکنون علم هم نمی تواند پاسخ آن را بدهد، مطرح کنیم. شدت انفجار سانچی و دمای حدود 900 درجه سانتی گرادی در زمان غرق شدن، صحبت کردن از پیدا شدن پیکر 29 دریانورد دیگر را با دشواری همراه کرده است با این حال مسئولان ایران خواستار بررسی این موضوع شده اند.

وزارت حمل و نقل چین در این باره اعلام کرد، سرگرم تدارک ارسال یک ربات زیردریایی و احتمالا غواصانی برای کاوش نفتکش است. قرار است کشتی های امداد بزرگ تری نیز برای پشتیبانی از عملیات به محل حادثه اعزام شوند. به گفته دولت چین، غرق شدن نفتکش باعث ایجاد دو لکه نفتی به وسعت 109 کیلومتر مربع شده است. با توجه به تصاویر ماهواره ای، ضخامت این لکه ها کم است و چندان متمرکز نیست. گروه های پاکسازی نیز برای بررسی آسیب های احتمالی به محیط زیست دریایی و سازماندهی تلاش ها برای پاکسازی آن در حال تلاشند.

شنبه 16 دی امسال، نفتکش ایرانی سانچی، حامل 111 هزار تن میعانات گازی در سواحل شرقی چین با یک فروند کشتی فله بر چینی برخورد کرد و منفجر شد. بر اثر این حادثه، هر 32 سرنشین نفتکش از جمله 30 ایرانی و دو بنگلادشی جان خود را از دست دادند.