آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۶
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

استرس، مردان را نابارور می کند

استرس، تغذیه نادرست، اعتیاد به مواد مخدر و سیگار، چاقی و آلودگی محیط زیست از دلایل محیطی عمده در ناباروری مردان به شمار می رود.

دکتر علیرضا خردمند، عضو هیات علمی ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و آندرولوژیست مرکز تحقیقات و درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: علت ناباروری در مردان مختلف بوده که شایع ترین علت آن موارد ناشناخته است. دلایل سرشتی و محیطی نیز از دلایل ناباروری در مردان به شمار می رود، به طور مثال واریکوسل از جمله دلایل ناباروری در مردان محسوب می شود که شایع ترین علت قابل درمان با جراحی در ناباروری مردان است.

وی افزود: دلایل محیطی، ژنتیک و برخی بیماری ها نیز در بروز ناباروری مردان تاثیر دارد که با مراجعه بموقع به پزشک و تشخیص بموقع می توان در مواردی مشکل را حل کرد. / جام جم

خوردن گوشت کمتر برای مقابله با سرطان روده

یک مطالعه جدید نشان می دهد خوردن گوشت قرمز، نان سفید و نوشیدنی های حاوی قند ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

بررسی ها نشان می دهد این مواد خوراکی همگی موجب افزایش التهاب در بدن می شود و التهاب نیز با احتمال بالاتر ابتلا به سرطان روده مرتبط است. به بیان دیگر، گوشت فرآوری شده، گوشت قرمز، آرد تصفیه شده و نوشیدنی های قندی از جمله مواد خوراکی مرتبط با التهاب ناشی از سرطان است. از سوی دیگر، سبزیجات برگدار سبز، سبزیجات زرد تیره، غلات کامل، قهوه و آبمیوه طبیعی موجب کاهش التهاب می شوند.

محققان با مقایسه رژیم غذایی افراد دریافتند التهاب ناشی از تغذیه حداقل یکی از علل تاثیر رژیم غذایی می تواند باشد. آنها که بیشتر رژیم غذایی التهابی داشتند 37 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده و 70 درصد بیشتر در معرض سرطان رکتوم (مقعد) قرار داشتند. / مهر

سریع غذا خوردن، چاقتان می کند

غذا خوردن با آرامش، عاملی برای جلوگیری از افزایش دریافت انرژی است. به همین دلیل اگر سریع غذا بخورید بیشتر چاق می شوید.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص استعداد چاقی در برخی افراد گفت: آنچه مسلم است افرادی که دچار چاقی یا اضافه وزن می شوند اگر جنبه مرضی نداشته باشند یعنی کم کاری تیروئید، کیست تخمدان و بیماری هایی که منجر به چاقی می شوند در بیشتر افراد، بین انرژی دریافتی و مصرف آن تعادل برقرار نمی کنند یا غذای خود را در چند دقیقه و سریع میل می کنند. وی تصریح کرد: وقتی غذاها را به علت افت قند خون یا گرسنگی شدید تناول می کنید زمان لازم است این غذا جویده، بلعیده و هضم شود و به مرحله ای برسد که مرکز سیری و گرسنگی اعلام بکند به اندازه نیاز، انرژی و مواد مختلف را دریافت کرده اید.این زمان بین 25 تا 30 دقیقه طول می کشد.

وی ضمن تاکید بر ورزش برای کنترل وزن، اظهارکرد: برای جلوگیری از چاقی باید نخست، سرعت غذاخوردن را کم، سپس بسرعت فعالیت بدنی خود را اضافه کنید. / مهر