آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۲۶
اخبار کشور
۱۰

ظریف طی یادداشتی در فایننشال تایمز: پر کردن خزانه اسلحه سازان هیچ کمکی به ایجاد صلح و ثبات نمی کند

وزیر امور خارجه کشورمان طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: هدر دادن منابع حیاتی برای پر کردن خزانه اسلحه سازان هیچ کمکی به ایجاد صلح و ثبات نکرده است.

محمدجواد ظریف طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: هدر دادن منابع حیاتی برای پر کردن خزانه اسلحه سازان هیچ کمکی به ایجاد صلح و ثبات نکرده است. نظامی گرایی فقط در خدمت تشدید ماجراجویی های فاجعه بار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه سازی امنیتی ایده ابداعی ایران است برای حل مسائل موجود؛ از مشکلات مبتنی بر واگرایی منافع تا مشکلات ناشی از نامتوازن بودن قدرت و اندازه کشورها.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: شبکه سازی امنیتی یک مسئله آرمان شهری نیست. این تنها راه واقع گرایانه برخلاف چرخه نادرست تکیه بر قوای فرامنطقه ای، ائتلاف های استثناگرایانه و توهم خرید امنیت با دلارهای نفتی یا تملق گویی است. می توان انتظار داشت که کشورهای دیگر - به خصوص همسایگان اروپایی ما - این رویکرد را به نفع خود دیده و متحدینشان را به قبول آن فراخوانند.

ظریف نوشت: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کند که یک مجمع گفت وگوی منطقه ای در خلیج فارس شکل گیرد. دعوت دیرپای ما برای گفت وگو همچنان بر جای خود است و ما منتظر روزی هستیم که همسایگانمان این دعوت را بپذیرند و متحدین آنها در اروپا و غرب آن را تشویق کنند.