آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۹
ایران
۱۵

گسل های کرمان را بررسی کنید

استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان با بیان این که با مطالعات شناسایی طول و بزرگی گسل ها، زلزله های بزرگ پیش بینی می شوند، گفت: تاکنون مطالعات تکمیلی عمقی برای تشخیص اندازه گسل ها در این استان انجام نگرفته است.محمدرضا سپهوند دیروز در گفت وگو با ایرنا افزود: نیاز است برای شناسایی گسل های استان کرمان مطالعات تشخیصی، ژئوفیزیک و عمقی صورت گیرد؛ چراکه تعداد و میزان فعالیت گسل ها در این استان روشن نیست.

وی عنوان کرد: مطالعات تکمیلی منجر به پیش بینی زمین لرزه و در نتیجه آمادگی در مقابل آن می شود و پارامترهای خسارت جانی و مالی پیش از رخداد این حادثه کاهش می دهد.

استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان گفت: حدود پنج گسل ازجمله صاحب الزمان، سرآسیاب، زنگی آباد و اختیارآباد از داخل شهر کرمان عبور می کنند و همواره ایجاد نگرانی درمورد این گسل ها وجود دارد.

وی با بیان این که شدت بزرگی زمین لرزه و نوع خاک منطقه، زلزله ها را تشدید می کند و خسارات را افزایش می دهد افزود: رسوبات و پارامتر خاک کرمان موجب تقویت دامنه گسل ها در اطراف این شهر می شود لذا گسل های خارج شهر کرمان هنگام زلزله می تواند در این شهر نیز تاثیر گذار باشد.

سپهوند به پیش نشانگرهای زلزله اشاره و تصریح کرد: پیش از زمین لرزه، انتشار گاز رادون و دمای اطراف گسل افزایش پیدا می کند و مقاومت الکتریکی و سرعت موج کاهش می یابد و سطح ایستابی آب نیز تغییر می کند.

وی گفت: همچنین چند روز پیش از وقوع زمین لرزه ابری در شرایط جوی خاصی در فضای بالای گسل ایجاد می شود که ازجمله پیش نشانگرهای زلزله است. این دکترای ژئوفیزیک زلزله شناسی در کرمان افزود: استان کرمان دارای گسل هایی فعال ازجمله گسل لکرکوه، نایبند، بم، رفسنجان سیرچ و گلباف است زیرا در ناحیه زمین ساختی شرق ایران قرار گرفته و این استان همواره محتمل زمین لرزه است.

وی عنوان کرد: فعالیت گسل ها را به لحاظ لرزه خیزی و قطع کردن رسوبات و سابقه تاریخی می توان تشخیص داد.

سپهوند گفت: تعدادی گسل پنهان در شهر کرمان وجود دارد که فعالیت آنها هنوز قطعی نیست و از نظر زمین شناسی هر گسل فعالی که در 500 هزار سال گذشته، دو زمین لرزه را تجربه کرده باشد گسلی فعال محسوب می شود.