آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۹
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

درمان سرطان دهانه رحم با تشخیص زودهنگام

زنان با انجام تست HPV نسبت به احتمال بروز سرطان دهانه رحم آگاه و از آن پیشگیری کنند. به بیان دیگر اگر زنان بموقع برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند می توان این بیماری را تشخیص قطعی داد و درمان کرد.

دکتر مریم سادات حسینی، مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ویروس HPV عامل اصلی بروز سرطان دهانه رحم است. نتایج بررسی ها و مطالعات نشان می دهد در بیش از 99 درصد موارد این ویروس عامل ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم بوده است.

وی با بیان این که بر خلاف باور برخی افراد ابتلا به بیماری آندومتریوز ارتباطی به ابتلا به سرطان دهانه رحم ندارد، افزود: آندومتریوز یک بیماری است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به نازایی و حدود یک تا 2 درصد از موارد موجب ابتلای زنان به سرطان تخمدان شود؛ بنابراین ابتلای زنان به این بیماری ارتباطی به احتمال بروز سرطان دهانه رحم ندارد. تست HPV نشان می دهد بیمار در آینده در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار خواهد گرفت یا خیر و تست پاپ اسمیر سلول های پیش سرطانی را نشان می دهد و در کشور ما تست پاپ اسمیر در حال انجام است و اگر زنان خود خواهان انجام تست HPV باشند برای آنها تجویز می شود. /جام جم

استفاده از دستگاه تصفیه آب همیشه مفید نیست

مدیرگروه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: دستگاه تصفیه آب که در مناطقی که میزان سختی یا ناخالصی آب بالاست، می تواند مفید یا حتی ضروری باشد. اما در سایر مناطق کشور به دلیل این که املاح مفید آب را از بین می برد، می تواند برای اکثریت جامعه آسیب رسان باشد.

عباس پریانی افزود: برخی کالاها و خدمات پزشکی به صورت قانونی عرضه می شوند، ولی مصرف بی رویه آنها به سلامت افراد و گیرندگان خدمت آسیب می رساند و در این مورد باید تصمیم گیری شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده از دستگاه های تصفیه آب موجب از بین رفتن 90 تا 95 درصد از املاح مفید آب می شود. استفاده از دستگاه های تصفیه که به روش اسمز معکوس عمل می کنند موجب از بین رفتن بخش زیادی ازاملاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلور می شود. استفاده از دستگاه های تصفیه آب موجب از بین رفتن سختی آب شده و آب را به آب سبک تبدیل می کند. اما براساس مقالات و پژوهش های انجام شده در سطح کشور های مختلف آب سبک در درازمدت موجب بروز آسیب های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می شود./ ایسنا