آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۹
جامعه
۱۴
یادداشت

لزوم حمایت از هنرمندان و صنعتگران

محمدبهروز عیسی زهی ( معاون صنایع دستی سیستان و بلوچستان)

با توجه به وجود نیروی کار و توانایی استان سیستان و بلوچستان در زمینه هنر سوزن دوزی در استان، همواره سعی شده از راه های مختلف از صنعتگران استان حمایت شود. این حمایت ها در قالب آموزش، تولید و بازرگانی دنبال می شود.

در بخش آموزش، دوره های کوتاه مدت رایگان در تمام شهرهای استان برگزار می شود و تاکید اصلی آموزش ها هم بر هنر سوزن دوزی است. چون یکی از رشته های اصلی بویژه درمنطقه بلوچستان است و خود شامل زیر مجموعه های بلوچ دوزی، خامه دوزی و... است. همچنین به صنعتگرانی هم که در این زمینه ها فعال هستند و قبلا آموزش دیده اند، آموزش هایی تحت عنوان «آموزش شاغلان صنایع دستی» ارائه می شود. در واقع در این دوره ها آموزش های به روزتر برای افزایش دانش و مهارت صنعتگران در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، آموزش هایی در رابطه با منابع رنگ، رنگ بندی، برندسازی، بازاریابی و تبلیغات به صورت تخصصی برای شرکت کنندگان برگزار می شود.

در بحث حمایت از تولیدکنندگان نیز تمام فعالان در تولید صنایع دستی، بخصوص سوزن دوزی هایی که دارای مجوز باشد، مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرد. این حمایت ها بیشتر در زمینه تسهیلات بانکی برای راه اندازی کارگاه، حمایت و آموزش برای تولید، عرضه محصول به بازار و شرکت در نمایشگاه های عرضه محصولات است. علاوه براین، بحث بیمه مشاغل نیز در حال پیگیری است.

در بحث بازرگانی نیز تلاش می شود تا زمینه عرضه محصولات صنعتگران علاوه بر نمایشگاه های داخلی در نمایشگاه های خارجی نیز فراهم شود.همچنین با فروشگاه های ثابت و برند نیز برای عرضه محصولات سوزن دوزی با قیمت مناسب توافقاتی صورت گرفته است.

بازارچه صنایع دستی در شهر زاهدان نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است. با برنامه ریزی انجام شده و توافق میان صنعتگران و مدیران بازارچه قرار است تمام غرفه های باقیمانده این بازار نیز در خدمت صنعتگران قرار گیرد.

در سایر نقاط استان نیز باتوجه به قابلیت هایی که هر منطقه دارد، اقداماتی انجام شده است از جمله در 50 کیلومتری شهرستان نیکشهر بازارچه ای در حال راه اندازی است که فاز یک این بازارچه 40 غرفه دارد.

به این ترتیب این غرفه ها در اختیار صنعتگران این منطقه که بیشتر حصیرباف هستند، قرار می گیرد تا این محل به عنوان مرکز عمده حصیر بافی در کشور معرفی شود.