آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۲۹
شهرستان ها
۷

معاون دادستان خراسان رضوی: شهرداری مشهد حکم تخریب مسجد حوض معجردار را نداشته است

معاون دادستان خراسان رضوی گفت: شهرداری مشهد حکم تخریب مسجد حوض معجردار را نداشته است.

محمد بخشی محبی اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که شهرداری ادعا کرده تخریب با رای دادگاه صورت گرفته در حالی که طبق اعلام مدیرکل دادگستری، شهرداری تنها حکم خروج از ثبت میراثی بنا را داشته و حکم تخریب نداشته است.

وی با اشاره به اینکه قبلا میان شهرداری و اوقاف توافقی برای تخریب مسجد صورت گرفته بود، ادامه داد: همچنین حدود دوماه پیش از صدور رای دادگاه مبنی بر خارج کردن اثر از ثبت توافقی میان مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیر پایگاه میراث فرهنگی در منطقه ثامن و شهرداری صورت گرفته که بر اساس آن مدیرکل میراث فرهنگی استان در آن زمان متعهد شد نسبت به اصلاح سند مسجد و جابه جایی آن از طریق مدیر اجرایی طرح اطراف حرم اقدام کند.

وی با بیان اینکه مدیران میراث فرهنگی وظیفه دارند از حیثیت میراثی مسجد دفاع کنند، افزود: شهرداری درخصوص توافقات صورت گرفته، مکاتبات فرماندار وقت به استانداری و اینکه چه تعداد از آثار باید حفظ یا جابه جا شوند مستنداتی ارائه داده است.

وی اضافه کرد: در اطراف حرم مطهر 406 اثر فرهنگی وجود دارد که تعدادی از آنها ثبت شده اند و تعدادی دیگر نیز ارزش ثبت دارند که توسط کارشناسان میراث فرهنگی به حوزه دادستانی ارائه شده است. معاون دادستان خراسان رضوی ادامه داد: میراث فرهنگی وظیفه دارد از این آثار حفاظت و صیانت کند و نسبت به ترمیم، تعمیر و حتی خرید آنها از مالکان اقدام کند یا برای جابه جایی آنها توافقات مورد نیاز را از طریق سازمان انجام دهد.

وی با تاکید براینکه در این قضیه انتظار می رفت اختلافات از طریق استانداری حل وفصل شود، گفت: در حال حاضر بین اداره اوقاف، شهرداری و میراث فرهنگی اختلاف است که بهتر بود پیش از مراجعه به دادگاه، این ماجرا از طریق استانداری حل و فصل می شد و شهرداری باید در این مسئله با مراجع قضایی و استانداری هماهنگی می کرد.