آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۳۰
اقتصادی
۴

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: قیمت دلار غیر واقعی افزایش یافته است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: قیمت واقعی دلار در حال حاضر باید بین 4000 تا 4200 تومان باشد، اما علل و عوامل غیر واقعی نرخ آن را به بیش از 4500 تومان رسانده است.

یحیی آل اسحاق در گفت و گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه قیمت ارز مانند هر کالای دیگری بستگی به عرضه و تقاضا دارد، اظهار کرد: موارد تقاضای ارز شامل تقاضا برای تجارت، سفر و سوداگری است، بنابراین در صورت افزایش یا کاهش قیمت ارز باید بررسی شود که در کدام شاخه تقاضا افزایش یا کاهش یافته است.

وی به شاخه های عرضه ارز اشاره کرد و گفت: عرضه ارز توسط بانک مرکزی، ارزی که صادرکنندگان به کشور وارد می کنند و ارزی که فروشندگان ارز در صورت پایین آمدن قیمت ها به بازار وارد می کنند، هم شاخه های عرضه ارز را تشکیل می دهند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: همچنین عوامل اجتماعی- سیاسی و ذهنیتی که نسبت به روابط خارجی و وضعیت اقتصادی وجود دارد، می تواند بر قیمت ارز در بازار تاثیرگذار باشد.

آل اسحاق با بیان اینکه بدخواهان داخلی و خارجی با شایعه پراکنی هم منجر به افزایش قیمت ارز می شوند، گفت: البته نوع مدیریت بانک مرکزی و دولت هم در قیمت ارز در بازار موثر است و اگر بانک مرکزی در تنظیم بازار اشتباه کند و به موقع ارز وارد بازار نکند، این مسئله هم می تواند بر افزایش قیمت ارز اثرگذار باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: قیمت ارزی که دولت در بودجه مشخص می کند، هم از عوامل تعیین کننده قیمت ارز در بازار است. آل اسحاق با بیان اینکه افزایش حجم نقدینگی هم می تواند بر افزایش قیمت دلار اثرگذار باشد، گفت: حجم نقدینگی هم اکنون به 1400 هزار میلیارد تومان رسیده است. وی بیان داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و میزان عرضه و تقاضا، قیمت واقعی دلار در حال حاضر باید بین 4000 تا 4200 تومان باشد، اما علل و عوامل غیر واقعی نرخ آن را به بیش از 4500 تومان رسانده است.