آرشیو سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۳
سیاسی
۲

امیرعبداللهیان: سعودی ها حاضر نیستند سهم دیگران را در منطقه تحمل کنند

عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل درخصوص روابط سرد ایران و عربستان توضیح داد: سعودی ها در موضوع منطقه تمامیت خواه هستند و حاضر نیستند سهم دیگران را در منطقه تحمل کنند.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در برنامه ذره بین رادیو تهران افزود: این که می گویند روابط ایرانی عربی دچار آسیب شده را قبول ندارم. روابط ما با جهان عرب کاملا صمیمانه است. اگر می گوییم مشکلات، باید بگوییم مشکلات عربستان سعودی با ایران. عربستان سعودی یک نظام سنتی است که سال هاست یک خاندان حاکم آن بودند که سعی کردند به جای این که مشروعیت خود را از مردم بگیرند از آمریکا بگیرند. وی با تاکید بر این که سعودی ها درک صحیحی از تحولات ندارند، بیان کرد: برخورد سعودی ها با عراق جدید چگونه است؟ یک برخورد مبتنی بر حمایت گروه های تروریستی برای ناامن کردن عراق بود. سعودی ها تا این لحظه نتوانستند واقعیتی به نام عراق را درک کنند. سیاست آنها همیشه تابع سیاست های آمریکا بوده و برای آمریکا هم نفت آنها مهم بوده ست.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان این که در برجام منافعی برای اروپایی ها تعریف شده، گفت که اروپایی ها سعی می کنند با روش نرم اروپایی خود در یک سطحی برجام را حفظ کنند. دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به بدعهدی آمریکا در برجام توضیح داد: من معتقدم عهدشکنی در خصوص برجام از زمان اوباما آغاز شد.