آرشیو سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۳
جهان
۶

یک روزنامه فرانسوی پیش بینی کرد

اصلاحات افسار گسیخته بن سلمان به انفجار می رسد

روزنامه اقتصادی فرانسوی «لیزیکو» دیروز در گزارشی نوشت: بن سلمان ولیعهد عربستان منشا نگرانی ها در سطح جهانی بوده و اقدامات خشونت بار، آنی و احساسی او همانند تصمیم گیری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در ادامه گزارش خود افزود: سیاست های بن سلمان در یک جمله، سراسر اشتباه و لغزش است. یکی از اولین اشتباهات ولیعهد عربستان جنگ یمن بود که در این جنگ شکست سختی متحمل شد. اشتباه دیگر بن سلمان در محاسبات خود، بازداشت سعد الحریری نخست وزیر لبنان در ریاض و مجبور کردن او به استعفا در ماه نوامبر (آبان ماه) بود.

این روزنامه فرانسوی همچنین اقدامات بن سلمان را از روی تمایلات شخصی وی دانست که از روی احساسات بوده و انزجار همسایگان این کشور را دامن زده است. برای نمونه بحران دیپلماتیک با قطر بود که نتیجه ای معکوس داشت و به جای برآوردن انتظارات بن سلمان، باعث تقویت روابط این کشور با تهران شد. این تجربه نشان داد که بن سلمان در یک منطقه بشدت متشنج با آتش بازی می کند.

در این مقاله به تصمیمات داخلی بن سلمان نیز اشاره شده و آمده است هدف بازداشت هایی که به دستور بن سلمان در ماه نوامبر گذشته صورت گرفت و صدها شاهزاده، بازرگان و مسئول سابق مشمول آن شدند تنها برای روانه کردن صدها میلیارد دلار به خزانه دولت این کشور بود که در نتیجه کاهش قیمت نفت با کسری مواجه است.

بن سلمان همچنین روی برگه جوانان عربستانی حساب بازکرده و بخوبی نسبت به اهمیت مهار جوانان کشورش در عصر شبکه های اجتماعی همانند توییتر، اینستاگرام و یوتیوب آگاه است. او سعی دارد با عطش آنها برای آزادی و عبور از محدودیت ها بازی کند. اما ولیعهد عربستان در تصمیم هایش عجله دارد چرا که می داند ممکن است قشر جوان این کشور علیه او شوند.

این روزنامه فرانسوی نسبت به شرایط اقتصادی و عواقب کاهش دستمزدها، افزایش چشمگیر قیمت آب، برق، بنزین و اعمال طرح اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر کالاها هشدار داد و نوشت: یک مسئول سابق در شرکت توتال فرانسه که درعربستان فعالیت می کند، گفته است بذر یک گیاه روی هوا رشد نمی کند و قطار اصلاحاتی که بن سلمان سعی در اجرای آن دارد، اصلاحات افسار گسیخته ای است که از درون آن فقط یک انفجار پدید خواهد آمد.