آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۰۱۶
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

سنت گرای ایرانی

سید حسین نصر، متفکر سنت گرای ایرانی از چهره های شناخته شده در سطح بین المللی است که تاکنون از او بیش از 50 اثر و صدها مقاله به زبان های مختلف منتشر شده است. او تنها فیلسوف مسلمان و ایرانی در مجموعه کتابخانه فیلسوفان زنده جهان است. کتاب معرفت و امر قدسی یکی از اصلی ترین نوشته های نصر است. او در این کتاب به بیان اندیشه های خود در خصوص معرفت و ارتباط آن با امر قدسی و روند تقدس زدایی از معرفت در غرب و سپس در شرق می پردازد. نصر را در کنار سنت گرایانی چون شوان، گنون، کوماراسوامی و لینگز می توان در زمره جدی ترین اندیشمندان سنت گرای معاصر جهان بر شمرد که دغدغه سنت را دارند و نگران از دست رفتن این منبع معرفتی و فرهنگی جهان جدید هستند. کتاب حاضر از یک پیشگفتار و ده فصل با این عناوین تشکیل شده است: معرفت و تقدس زدایی، سنت چیست؟ کشف دوباره امر قدسی: احیای سنت، معرفت قدسی، انسان پرومته ای و انسان پاپ گونه، عالم: تجلی لاهوت، ابدیت و نظامگذاری گیتی، هنر سنتی: سرچشمه لطف و معرفت، معرفت اصیل و تکثر صور قدسی و شناخت امر قدسی: طریق رستگاری. هدف نصر در این کتاب تجدید ویژگی قدسی معرفت و احیای سنت عقلانی و واقعی غرب به کمک سنت های همیشه زنده شرق دنبال شده است.

ادب جهانی

ادبیات از ارکان فرهنگ و از مهم ترین دستاوردهای تاریخ بشر و افزوده های او به جهان است. آشنایی با تاریخ ادبیات جهان از این منظر، آگاهی از چشم اندازی شگفت انگیز در نگرش به هستی است. کتاب تاریخ ادبیات جهان نوشته باکنر ب. تراویک اثری بی نظیر در این زمینه است که تاریخ پنج هزار سال ادبیات شرق و غرب را نشان می دهد. باکنتر ادبیات جهان را بر پایه چندین مجموعه معتبر و روزآمد و آثاری که در ادبیات کشورهای مختلف جهان انتشار یافته تالیف کرده است. او با توجه به گستردگی دامنه کار، ناگزیر مولفان و آثار کم اهمیت را نادیده گرفته و توجه خود را به نویسندگان و شاعرانی معطوف داشته است که بیشترین نفوذ را بر ادبیات کشور خود و جهان داشته اند و آثارشان به نحوی میراث ادبیات و فرهنگ جهانی را غنا بخشیده است. باکنر در این کتاب به چهار گوشه عالم نظر دارد: از حماسه ها و منظومه های بزرگ یونان تا افسانه ها و اسطوره های اسکاندیناوی و از نمایشنامه های برجسته شکسپیر تا رمان های دلنشین روس و فرانسه و... علاوه بر این مترجم، ادبیات امریکا و انگلیس و همین طور برندگان جایزه نوبل ادبیات از سال 1901 تا 1993 را بر کتاب افزوده است و در تالیف این بخش کوشیده است تا ساختار متن اصلی کتاب حفظ شود.

همه اسامی خاص

دانشنامه دانش گستر که در 18 جلد و 15 هزار صفحه انتشار یافته، جامع ترین و بزرگ ترین دایره المعارف عمومی و جهانی به زبان فارسی است که در آن اطلاعات اصلی و مهم و روزآمد در همه رشته های دانش بشری از جمله تاریخ، جغرافیا، دین، فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات، روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، حقوق، پزشکی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، صنایع و اختراعات، موسیقی، نقاشی و مجسمه سازی، سینما، تئاتر، ورزش و سرگرمی در سراسر جهان از گذشته های دور تا زمان حاضر گرد آمده و مجموعا شامل 60 هزار مقاله و مدخل است. بی اغراق کمتر نام خاص یا اصطلاح مهمی را می توان یافت که ضبط لاتینی و معادل فارسی آن در این دانشنامه نیامده باشد. این مجموعه عظیم از اعلام و اصطلاحات، علاوه بر مدخل های اصلی بیشتر در متن مقالات و در ذیل آنها آمده و لازم بود از کل دانشنامه استخراج و به صورت یک فرهنگ الفبایی دو زبانه لاتینی - فارسی مرتب و منظم شود تا به سرعت و سهولت دسترسی به آنها امکان پذیر باشد. مخاطب اصلی این فرهنگ در وهله اول مترجمان کشور هستند که می خواهند طرز تلفظ نام های خاص خارجی یا معادل فارسی اصطلاحات و مفاهیم خارجی را بیابند و بدانند. البته هر خواننده جدی و علاقه مند به صحت و دقت نیز می تواند مخاطب این فرهنگ باشد.