آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۳۰۷۵
جهان
۷

دونالد ترامپ هرگونه مذاکره با طالبان را رد کرد

تحقق صلح از مسیر جنگ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، می گوید، با طالبان در آینده نزدیک مذاکره نمی کند؛ دولت افغانستان نیز از مسیر جدید رسیدن به صلح دم می زند و در این میان افغان ها که در دو ماه گذشته روزهای خونینی را تجربه کرده اند، با آینده ای مبهم تر از گذشته روبه رو هستند. به گزارش بی بی سی، دونالد ترامپ با محکومیت حملات اخیر، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: «مردم بی گناه چپ و راست کشته می شوند. وسط بچه ها و وسط خانواده ها بمب می گذارند، همه جای افغانستان مردم را می کشند. برای همین نمی خواهیم با طالبان گفت وگو کنیم. شاید زمانی برای این کار برسد، اما به این زودی ها نخواهد بود».

از سوی دیگر، شاه حسین مرتضوی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، به بی بی سی گفت که گروه طالبان با «کشتار بی رحمانه غیرنظامیان» عملا فرصت گفت وگو را از دست داده است. او افزود که ستیزه جویان این گروه با حملات انتحاری اخیر «عملا از خط سرخ عبور کردند. بنابراین، حکومت از تمام ابزارها و امکانات خود علیه این گروه های تروریستی استفاده می کند. ما به این نتیجه رسیده ایم که صلح را دیگر باید در میدان های جنگ جست وجو کرد». او تاکید کرد که دولت «فرصت های عظیمی» در اختیار طالبان قرار داد که باید از آنها استفاده می کردند. مرتضوی به صورت مشخص گفت که وقتی طالبان دست به کشتار غیرنظامیان می زنند و مسئولیت آن را هم برعهده می گیرند، دولت باید از «تمام ابزارها» علیه آنها استفاده کند.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی، هم گفته که گروه طالبان حاضر به مذاکره نیست و به «حملات تروریستی و کشتن زنان و کودکان ادامه می دهد». او بر مقابله و سرکوب این گروه و سایر گروه های همسو با آن تاکید کرده است.