آرشیو پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۵
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب با مصرف کیوی

شواهد بسیاری از تاثیر رژیم غذایی مادران در دوران بارداری بر سلامت نوزادان وجود دارد که بررسی های جدید نشان می دهد ترکیبی در کیوی می تواند از بیماری کبد چرب جلوگیری کند.

در یک بررسی تازه، پزشکان آمریکایی مشاهده کردند ترکیب PQQ موجود در کیوی از پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی در موش هایی که مادرشان رژیم غذایی با میزان چربی بالا داشته، جلوگیری می کند. بیماری کبد چرب غیرالکلی عارضه ای است که با تولید چربی در کبد شناخته می شود و ناشی از مصرف مواد الکلی نیست.

چاقی، سطح بالای کلسترول، فشار خون و بالا بودن میزان تری گلیسیرید عوامل کلیدی موثر در بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی است و این مشکلات اغلب از رژیم غذایی با چربی بالا ناشی می شود. هرچند نوع غذایی که فرد مصرف کرده تنها عامل بروز این بیماری نیست، بلکه وضعیت سلامت کبد وی حتی می تواند تحت تاثیر نوع تغذیه مادر او در دوران بارداری باشد.

در سال های اخیر، مطالعات زیادی در مورد تاثیر رژیم غذایی مادر روی سلامت نوزاد انجام گرفته است. به عنوان مثال، سال گذشته بخشی از آزمایش ها نشان داد مادران بارداری که رژیم غذایی پرچرب دارند بیشتر احتمال دارد فرزندشان به سرطان پستان مبتلا شود. همچنین رژیم غذایی نامطلوب مادر در زمان بارداری، باکتری معده نوزاد را به گونه ای تغییر می دهد که او را با خطر چاقی و مشکلات دیگر جسمی مواجه می کند./ ایسنا

اسفناج، واکسن ضد سرطان

اسفناج یکی از گیاهانی است که ظرفیت ضدسرطانی آن خیلی بالاست و به سلطان گیاهان معروف است.

اسفناج نسبت به سایر سبزی ها نفخ کمتری تولید می کند و بهترین ملین برای زنان بارداری است که مشکلات گوارشی جدی ندارند. طبق نظر اغلب دانشمندان، اشخاصی که سال ها به سیگار و دخانیات اعتیاد داشته اند از نظر این خاصیت باید به خوردن اسفناج توجه خاص کنند.

اسفناج که از سبزی های رنگ سبز تیره است، همراه با هویج در صدر فهرست خوراکی های ضد سرطان جای دارد و طبق تحقیقات دانشمندان در کاهش نرخ ابتلا به سرطان موثر است بخصوص در پیشگیری سرطان کولون، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان پروستات و سرطان حنجره، حلق، سرطان مخاط رحم، سرطان گردن، سرطان مری و بویژه سرطان ریه نقش والایی دارد. اشخاصی که در حد بسیار کم و بندرت از سبزیجات به رنگ سبز تیره می خورند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. / تسنیم