آرشیو دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۱
جهان
۲۰

همکاری محرمانه اسرائیل با مصر در مبارزه با داعش

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی از همکاری محرمانه مصر با اسرائیل در نبرد با شبه نظامیان داعش در صحرای شمال سینا پرده برداشته و همکاری استراتژیک دو کشور را نشان دهنده گامی نوین در بهبود روابط دو طرف تلقی کرد. گزارشی که بلافاصله از سوی مقامات مصری تکذیب شده و اعلام شد که قاهره به تنهایی با نیروهای تروریستی مبارزه می کند.

به گزارش ایرنا، روز شنبه روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی اختصاصی با عنوان «اتحاد سری؛ اسرائیل در مصر حمله هوایی انجام داد و قاهره موافق بود» نوشت، مصر به «اسرائیل» اجازه داده تا به مواضع عناصر تروریستی در شمال سینا حمله هوایی کند. نیویورک تایمز در گزارش خود تاکید کرده شکست تلاش های قاهره برای از بین بردن تروریست ها باعث نگرانی اسرائیل از قدرت یافتن تندروها شده و به همین دلیل نیز تصمیم گرفته دست به تحرکاتی بزند. این روزنامه افزود، طی دو سال گذشته هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردها و هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی با موافقت عبدالفتاح السیسی بیش از 100بار به اهدافی در داخل مصر حمله کردند و حتی در مواردی، طی یک هفته دوبار دست به حمله به مواضع تندروها زدند. نیویورک تایمز در ادامه نوشت این در حالی است که السیسی سعی می کند مردم مصر و حتی مقام های دولتی از این حملات آگاه نشوند اما شمار محدودی از افسران ارتش و همچنین سازمان اطلاعات این کشور از این مساله اطلاع دارند، دولت مصر، شمال سینا را منطقه نظامی بسته اعلام کرده و به روزنامه نگاران اجازه جمع آوری اطلاعات از این منطقه را نمی دهد.

همکاری میان مصر و اسرائیل در راستای مبارزه بر ضد تندروان داعش، نشانۀ پیشرفت قابل ملاحظه میان دو کشور به شمار می رود، دو کشوری که زمانی با هم دشمن بودند و بر ضد همدیگر جنگ کردند و حتی در زمان صلح، روابط میان آنان به گونه ای خصومت آمیز بود.

یک روز پس از انتشار خبر همکاری محرمانه مصر با اسرائیل در نبرد با داعش در صحرای سینا، سرهنگ «تامر الرفاعی» سخنگوی نیروهای مسلح مصر اخبار منتشر شده را تکذیب کرد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «صدی البلد»، الرفاعی تاکید کرد نیروهای مسلح مصر به تنهایی به مقابله با عناصر تروریستی و تکفیری در برخی مناطق سینا می پردازند. وی تاکید کرد، نیروهای مسلح مصر موفقیت زیادی در مقابله با عناصر تکفیری و بازگرداندن آرامش و امنیت به این مناطق داشته اند.