آرشیو دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۱
اقتصادی
۵
گزیده

رشد 22 درصدی واردات در 10 ماهه امسال

فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری با اشاره به حجم تجارت خارجی غیر نفتی ایران در 10 ماهه امسال اظهار داشت: تجارت خارجی در این مدت 80 میلیارد دلار بوده که از آن میزان 37 میلیارد دلار سهم صادرات با رشد 1.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و 42 میلیارد و 800 میلیون دلار حجم واردات با رشد 21.9 درصدی همراه بوده است. وی با بیان اینکه در بخش صادرات سهم پتروشیمی ها 12 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده، افزود: میعانات گازی با

5.6 میلیارد دلار و سایر کالاها با رشد 13 درصد و پس از آن گاز طبیعی قرار دارند.عسگری در مورد واردات تلفن همراه گفت: 2 میلیون و 361 هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که رشد 98 درصدی نسبت به مدت مشابه داشته و ارزش آن 342 میلیون دلار بوده است. معاون وزیر اقتصاد در مورد اینکه گفته شد 13 هزار خودرو وارد شده که ممنوع بوده است، گفت: هیچ خودرویی بدون مجوز ثبت سفارش وارد نشده است.

وی در مورد کارت های بازرگانی یکبار مصرف گفت: تا سال 93 چیزی به نام کارت یکبار مصرف وجود نداشت، چون ردیابی نمی شد پس از استقرار سامانه گمرک متوجه شدیم که شخصی همزمان در ترخیص در گمرکات هم فعالیت انجام می دهد یا چند نوع کالا وارد می کند که این موضوع از سوی دفتر بازبینی و معاونت حقوقی و بین الملل گزارش شد و مباحث آن در حال پیگیری است.رئیس کل گمرگ با اشاره به پیشنهادهای این سازمان برای حل مشکل کارت های بازرگانی تصریح کرد: معتقدیم حداقل افراد باید 3 سال سابقه واردات داشته باشند و سال اول بیشتر از 500 هزار دلار نتوانند وارد کنند همچنین رتبه بندی کارت ها مد نظر است. با سامانه گمرکی اخیرا 3 مورد تخلف از گمرک نوشهر مازندران داشتیم. وی خاطرنشان کرد: باید در رابطه با کارت ها مشخص شود چه تاجری در چه رشته ای می تواند واردات انجام دهد، زیرا گمرک نیز در وصول حقوق دولت زیان می کند و اکنون طلب مالیاتی از محل این کارت ها 12 هزار میلیارد تومان است.