آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۵
اجتماعی
۷

نخستین تصویربرداری از یک پرنده کمیاب در ایران

عروس «غاز» بعد از ده ها سال به خوزستان بازگشت

سیدباقر موسوی، محیطبان سختکوش خوزستانی که پیش از این موفق شده بود با احیای چشمه های منطقه فکه باعث بازگشت آهوان ایرانی از خاک عراق به منطقه مرزی فکه در ایران شود اخیرا موفق شده پس از ده ها سال حضور پرنده ای کمیاب به نام عروس غاز را در خوزستان به ثبت برساند و برای نخستین بار در سطح کشور از این پرنده تصویربرداری کند.

سیدباقر موسوی که نامی شناخته شده در بین محیطبانان ایرانی است و بسیاری از دوستداران طبیعت او را به خاطر تصاویری که از خشکیدگی تالاب هور العظیم در سال های اخیر منتشر کرده می شناسند در گفت و گو با «ایران» می گوید: روز 15 بهمن ماه سه عروس غاز و روز چهارشنبه گذشته نیز دو عروس غاز در گندم زارها و اطراف محمیه های (شکارگاه های) شهر بستان مشاهده کردم و امروز بزرگترین خطری که در خوزستان این پرنده بسیار کمیاب را تهدید می کند وجود همین محمیه هاست.

این محیطبان می افزاید: محمیه به آبگیرهای مصنوعی گفته می شود که توسط شکارچیان و متخلفان ایجاد می شود. در این آبگیرها پرندگان را با دادن غذا و دانه عادت می دهند و در وقت مناسب با تورهای زمینی آنها را صید می کنند. در گذشته جمعیت های خوبی از این پرنده در تالاب ها و آبگیرهای خوزستان زمستان گذرانی می کردند که در سال های اخیر بسیار کاهش یافته اند. او می افزاید: بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از شکار چنین پرندگان مهم و کمیابی فرهنگ سازی است. بسیاری از مردم از کمیاب بودن و اهمیت گونه های کمیاب و در معرض انقراض آگاهی ندارند و حتی با نام گونه ها آشنا نیستند.

معلوم است با چنین اوضاعی سودجویان با خیال راحت و بدون اعتراض عموم مردم به سودجویی خود ادامه می دهند. باید مردم را آگاه کرد تا خود در حفاظت از این گونه های نایاب مشارکت کنند. همچنین زیستگاه های موقت زمستان گذران پرندگان باید احیا و حفاظت شود. عروس غاز با نام علمی Branta ruficollis در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت به عنوان گونه ای آسیب پذیر معرفی شده است.