آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۵
سیاسی
۳

پاسخ منفی وزیر دفاع امریکا برای ارائه گزینه های نظامی علیه ایران

یک روزنامه امریکایی در گزارشی به نقل از برخی مقام های این کشور گزارش داد که وزیر دفاع این کشور، در ماه مه به درخواست رئیس جمهوری برای ارائه طرح هایی درباره گزینه های نظامی علیه ایران جواب رد داد. به گزارش فارس، واشنگتن پست در این گزارش که به نفوذ وزیر دفاع امریکا در دولت کنونی این کشور و حرف نشنوی او از دونالد ترامپ در موضوع ایران پرداخت، نوشت: «این روزها نفوذ متیس در سراسر دولت (امریکا) شعاع افکنده است. او در مکان هایی چون افغانستان و سومالی خواستار باقی ماندن نیروهای امریکایی است و در برابر خواسته های رئیس جمهوری برای خروج مقاومت می کند. او در قبال ایران و کره شمالی، میل ترامپ برای نشان دادن توانمندی نظامی (امریکا) را فرونشانده و محدود کرده است.»

در گزارش این روزنامه آمده است: «اواخر ماه مه بود که در یک لحظه حساس، مقامات امریکایی به طور فزاینده ای از رفتار تهاجمی ایران نگران شده بودند. متیس برای چند هفته بود که در برابر خواسته های کاخ سفید برای ارائه گزینه های نظامی در قبال ایران مقاومت کرده بود. در آن زمان بود که ترامپ به روشنی تصریح کرد که او از پنتاگون خواستار ارائه یک مجموعه ای از طرح ها است که شامل هدف قرار دادن کارخانه های تولید موشک های بالستیک ایران یا هدف قرار دادن قایق های تندرو ایرانی شود؛ قایق هایی که به صورت روزمره کشتی های نیروی دریایی امریکا را آزار می دادند.»

بنا بر این گزارش، رئیس جمهوری امریکا درباره قایق های تندرو ایرانی از اعضای دولتش سوال می کرد: «چرا ما نمی توانیم آنها را غرق کنیم؟» به گفته چند مقام امریکایی، پس از تاکیدهای ترامپ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و اعضای دفترش درخواست رئیس جمهوری را در یک تماس ویدئو کنفرانسی باوزیر دفاع امریکا مطرح کردند اما متیس این درخواست را رد کرد.