آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۵
اقتصادی
۶

وزیر نفت: تاسیسات نفتی کشور مستهلک شده است

عمر تجهیزات نفت از 60 سال گذشته است و عملا بخش قابل توجهی از تاسیسات نفتی مستهلک شده است. این استهلاک باعث شده که روزانه 20 مورد سوراخ لوله های نفت به وزارت نفت گزارش شود. حال برای آنکه بتوان از شرایط بحرانی و خاص فعلی عبور کرد حداقل به 10میلیارد دلار بودجه نیاز داریم.این گفته های وزیر نفت در گچساران بود. بیژن نامدار زنگنه افزود: ما در صنعت نفت در وضعیتی هستیم که نیاز به کمک داریم، زیرا این صنعت دارای مشکلات بسیاری است که می توان با همیاری آنها را مرتفع کرد.

اگر نفت صدمه یا لطمه ای ببیند صنعت کشور لطمه خواهد دید. وی با اشاره به اینکه در شهرستان گچساران در حال حاضر 5 پتروشیمی در دست اجراست، افزود: به غیر از استان های بوشهر و ماهشهر، کهگیلویه و بویراحمد تنها استان در کشور خواهد بود که دارای 7 پتروشیمی است. با آغاز به کار پتروشیمی های کهگیلویه و بویراحمد برای افراد زیادی اشتغالزایی ایجاد می شود.

گچساران قطب پتروشیمی می شود

زنگنه عنوان کرد: گچساران دارای پتانسیل بالایی در توسعه نفت بوده و در حال حاضر نیز یک طرح 5 میلیارد دلاری را تصویب خواهیم که چندین میادین این بام نفتی ایران در این طرح عظیم قرار خواهند گرفت.همچنین گچساران علاوه بر نفت در آینده نزدیک به یکی از قطب های مهم پتروشیمی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هر چه پول از نفت به دست می آید نه به ما تعلق می گیرد و نه به مناطق نفتخیز اختصاص داده می شود، عنوان کرد: در همین راستا با همفکری همکاران طرح اختصاص 3 تا 4 درصدی از فروش نفت را به مناطقی که در آنها پروژه های نفتی اجرا می شود را ارائه کردیم که خوشبختانه دولت و رئیس جمهوری نیز با این طرح موافقت کردند. وزیر نفت در ادامه به اجرای یک طرح گاز رسانی با اعتبار 4 میلیارد دلاربالغ بر 10 هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: در اجرای این پروژه به هیچ عنوان از بودجه دولت استفاده نشد، بلکه با مجوز مجلس از محل فروش صرفه جویی سوخت و صادرات آن این پروژه اجرا شده است.

گاز رسانی به 10 هزار روستا

وی گازرسانی به بالای 10 هزار روستا را مورد توجه قرار داد و گفت: برای این اقدام بزرگ تمام تجهیزاتی که نیاز بود در ایران ساخته شده که این خود گام بزرگی در اشتغالزایی بوده است.