آرشیو دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۲
اخبار کشور
۲

اظهارات قابل تامل رئیس جمهور در پایان راهپیمایی 22 بهمن

رئیس جمهور کشورمان در جمع راهپیمایان 22 بهمن در تهران اظهار داشت: مردم ایران ثمره انقلاب ما قانون اساسی است و میراث بزرگ امام ما قانون اساسی است و آن را پاس بداریم. از ظرفیت قانون اساسی استفاده کنیم، خیلی از مسائلی که امروز به عنوان مشکل در جامعه داریم عمل نکردن به قانون اساسی است. قانون اساسی معیار ما است و هر که قانون اساسی را قبول دارد انقلابی است.

وی تصریح کرد: قانون اساسی بن بست ها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد. ملت ایران اگر جایی ما با هم بحث داریم به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم این اصل می گوید در برخی موارد قانون گذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مراجعه به آرای مستقیم مردم است.

روحانی اضافه کرد: اگر در مسئله ای اختلاف داریم دعوا ندارد، صندوق آراء را بیاوریم هر چه مردم گفتند به آن عمل کنیم این ظرفیت قانون اساسی ما است و به آن ظرفیت عمل کنیم و یک مقدار مدارا و آستانه تحمل ما بیشتر شود. همه ما برای ایران، اسلام و ملت ایران هستیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم. در قطار انقلاب، مسافران فراوانی بودند، به طور طبیعی بعضی خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند، برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم و امروز باید همه را دوباره به سوار شدن قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: من از همه نهادها، ارگانها و شورای نگهبان می خواهم که راه انتخابات را سهل کنند. اسلام گفته که اگر 40 نفر شهادت دهند فردی که از دنیا رفته آدم خوبی بوده حتی اگر بد باشد خداوند او را می بخشد اما حالا اگر 400 نفر، یک جناح و چند میلیون شهادت دهند یک آدمی خوب است، کافی نیست.

روحانی اظهار داشت: راه قانونی را سهل کنیم. احراز صحت و سلامت و شایستگی را سهل کنیم و مردم را در احرازها مشارکت دهیم. با مردم مدارا کنید و بگذارید همه سلیقه ها در انتخابات ها شرکت کنند تا آنجا که من می فهمم و تجربه دارم و منتخب مردم هستم می گویم که راه این است که انتخاب مردم را سهل کنیم چون این راه حراست از نظام است.