آرشیو دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۲
شهرستان ها
۷

مدیرعامل موسسه جهاد نصر: آب به تالاب خشکیده و تشنه منصوره در اهواز رسید

طرح آبگیری و رها سازی آب به تالاب خشکیده و تشنه منصوره در 45 کیلومتری جنوب شرق اهواز به ثمر نشست تا گامی در مهار یکی از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار در خوزستان باشد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهادکشاورزی در این باره گفت: برای رساندن آب به این تالاب به مساحت 14هزار هکتار، از کانال آبرسانی به طول 47/2 کیلومتر که به صورت ضربتی توسط موسسه جهاد نصر در مدت 10ماه احداث شد استفاده شده است.

یداله شمایلی با اشاره به اینکه برای احداث این کانال آب با آورد حداکثر 20 متر مکعب در ثانیه از رودخانه کارون، یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده ابراز امیدواری کرد با سیراب کردن کامل تالاب منصوره در مجموع بتوان 42 هزار هکتار از زمین های اطراف این تالاب را نیز که جزو کانون های فوق بحرانی گرد و غبار هستند مرطوب سازی کرد تا برخاستن گرد و غبار از این زمین های خشکیده با خاک سست، به سمت کلانشهر اهواز برطرف شود.

منشاء اصلی توفان گرد و غبار در هشتم بهمن 1395 در اهواز و 12 شهرستان خوزستان که منجر به قطع طولانی مدت آب و برق و تعطیلی فعالیت های اداری و روزمره مردم شد از کانون فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بود.

مدیرعامل موسسه جهادنصر با اشاره به اهمیت اجرای این طرح زیربنایی که تاثیر زیادی بر کنترل و مهار نسبی گرد و غبار با منشاء داخلی خواهد داشت افزود: با مرطوب سازی کانون های فوق بحرانی در جنوب شرق اهواز، زندگی و طراوت دوباره برای ساکنان روستایی اطراف این زمین های فوق بحرانی شکل خواهد گرفت ضمن آنکه نقش مهمی در احیای مراتع و رونق دامداری منطقه خواهد داشت.

پیش از خشکسالی سال های اخیر، سطح آب این تالاب بیش از یک متر و صید و صیادی و شکار پرندگان به عنوان یک منبع درآمد مطرح بود ولی بحران خشکسالی تاثیر منفی بر زندگی و محیط زیست این منطقه گذاشته است.

بر اساس مطالعات انجام شده حدود 350 هزار هکتار از زمین های جنوب و جنوب شرق اهواز جزو مناطق بحرانی و فوق بحرانی گرد و غبار است.

طبق برنامه در سه سال آینده 112هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار، از کانال آبرسانی که موسسه جهاد نصر احداث کرده مرطوب سازی و نهال کاری خواهد شد.