آرشیو یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۷
اخبار کشور
۱۰

سرلشکر صفوی: جنگ سوریه حزب الله را به یک ارتش قدرتمند تبدیل کرد

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: حزب الله لبنان یک سازمان چریکی و یک نهضت بود که با این جنگ سوریه به یک ارتش قدرتمند در مقابل صهیونیست ها تبدیل شد.

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نشست «بررسی بحران سوریه، آخرین تحولات میدانی و سیاسی» که در موسسه آینده پژوهی جهان اسلام برگزار شد، اظهار داشت: منطقه غرب آسیا در مرحله گذار ژئوپولتیکی به سر می برد. منطقه ما در غرب آسیا محل رقابت قدرت های بزرگ مثل آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا خواهد بود و به نظر من در آینده نزدیک چین و هند هم در این منطقه حضور پیدا خواهند کرد و به رقابت با آمریکا خواهند پرداخت و رقابت چین و هند را به طور خاص در پاکستان، افغانستان، حتی ایران، و آسیای میانه جدی می بینم.

صفوی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که وزن ایران در منطقه ارتقاء یافته است. ائتلاف ایران، روسیه، وحزب الله لبنان در سوریه پیروز شد و ائتلاف آمریکایی ها-ترک ها- اردن- صهیونیست ها در عراق بعد از 83 ماه با شکست مواجه شد. البته ترکیه تا سال 2016 جزو این ائتلاف بود، از 2016 از آن ائتلاف خارج شده است.

وی گفت: ایران و روسیه اجازه ندادند دولت سوریه شکست بخورد. یعنی آنچه آمریکایی ها، سعودی ها، صهیونیست ها و حتی اردنی ها می خواستند. پس معلوم است که این ائتلاف برنده شده است. بنابراین وزن ژئوپلتیکی ایران نسبت به عربستان سعودی و ترکیه بالا رفت. نفوذ ایران در عراق بالا رفت. داعشی ‎ها تا نزدیک بغداد هم آمدند اما ایران نگذاشت که نه عراق و نه سوریه سقوط کند.

صفوی اظهار داشت: حزب الله لبنان یک سازمان چریکی و یک نهضت بود و با این جنگ سوریه به یک ارتش قدرتمندی در کنار ارتش لبنان در مقابل صهیونیست ها و برای دفاع از مردم و سرزمین لبنان تبدیل شد و درست است که جنگ سوریه 83 ماه طول کشیده است و تعدادی هم شهید دادند اما حزب الله کنار گوش صهیونیستها تبدیل به یک ارتش شد. سپاه پاسداران پیش از جنگ 8 ساله، یک سازمان نظامی نبود، اما جنگ که شد، ما یک ارتش قدرتمند شدیم. اکنون حزب الله نیز یک ارتش قدرتمند بغل گوش رژیم صهیونیستی است. هم اکنون یک ارتش متحد اسلامی در سوریه بوجود آمده است.