آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۲۳
فرهنگ و هنر
۲۲
کتاب

سید محمد بهشتی: رویدادهای ملی به پایتخت های کتاب منتقل شود

به گفته سیدمحمد بهشتی باید به شهری که به عنوان پایتخت کتاب معرفی می شود مرجعیت ملی داد. بنابراین باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پا پیش بگذارد و رویدادهایی را که به شکل ملی برگزار می شود، به پایتخت کتاب منتقل کند.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بهشتی داور چهارمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران می گوید، برنامه هایی که در چند سال گذشته با عنوان پایتخت کتاب از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، برخی تصورات و پیش فرض ها را باطل کرده است. او گفت: ما در عرصه های فرهنگی- هنری شاهد یک دوره بسیار طولانی تمرکزگرایی بوده ایم؛ یعنی عمده تولید محصولات فرهنگی- هنری در تهران اتفاق می افتد و عمده مصرف آن نیز در تهران است؛ گویی بقیه کشور یک جور برهوت است! در صورتی که می دانیم چنین نیست. همین تصور باعث شده که توجه و نگاه به خارج از تهران، محدود شود و در تاریکی قرار بگیرد. به گفته بهشتی یکی از خاصیت های موضوع پایتخت کتاب ایران این است که عملکرد آن تا حد زیادی مانند روشن کردن یک چراغ بوده تا ما بتوانیم رفته رفته درسطح ملی ظرفیت ها را ببینیم و شهرها را در رقابت با هم قرار دهیم تا ظرفیت های خود را آشکار کنند. این مساله سبب شده تحرک خوبی در شهرهایی اتفاق بیفتد که گاهی اصلا انتظار نداشته ایم چنین ظرفیت هایی داشته باشند.

او اظهارکرد: شهری که به عنوان پایتخت کتاب معرفی می شود، باید محل برپایی رویدادهای ملی بوده و مرجعیت ملی پیدا کند، نه اینکه فقط این عنوان را مانند مدالی به سینه یک شهر بزنیم، ولی همچنان نگاه محلی درباره آن وجود داشته باشد. تا امروز احساس نکرده ام شهرهایی که عنوان پایتخت کتاب را داشته اند، نقش ملی ایفا کرده باشند بلکه بیشتر در مقیاس های بومی خود کارهایی انجام داده اند. بنابراین ملی شدن فعالیت های این شهرها یکی از اتفاقاتی است که باید رخ دهد.