آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۹
اقتصادی
۴

عضو انجمن نساجی خبر داد: واردات 2/5 میلیارد دلاری پوشاک از ترکیه

یک عضو انجمن نساجی گفت: طی یکسال اخیر 2/5 میلیارد دلار واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران صورت گرفت، اما صادرات ایران به ترکیه تنها 37 میلیون دلار بود.

احد کرمانی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه فعالان صنعت نساجی با معاونین وزارت صنعت و برخی نمایندگان مجلس، اظهار کرد: در این جلسه مشکلات صنعت نساجی مطرح شد و پیشنهاد کاهش شش واحدی مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات سه درصدی برای صنعت نساجی مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: البته این موضوع برای نهایی شدن باید به تایید دولت و شورای نگهبان برسد که در صورت عملی شدن آن شاهد پایین آمدن زیان های مالی ایجاد شده در واحدهای نساجی خواهیم بود.

این عضو انجمن نساجی با بیان اینکه جلسه فعالان صنعت نساجی با مسئولان حدود پنج ماه پیش نیز برگزار شد، گفت: در آن جلسه، اعمال تعرفه صفر برای واردات پنبه مورد تاکید قرار گرفت ولی با گذشت زمان شاهد رشد 25 درصدی قیمت دلار بودیم و در عین حال، قیمت پنبه نیز افزایش یافت که در این وضعیت حتی اعمال تعرفه صفر برای واردات پنبه نیز کمک کننده نخواهد بود.

کرمانی درخصوص وضعیت بازار شب عید فعالان صنعت نساجی بیان کرد: وضعیت بازار از سال گذشته نیز بدتر شده و هم آکنون 30 تا 35 درصد ظرفیت واحدهای نساجی فعال است در حالی که سال گذشته این موقع شاهد فعالیت 45 درصد ظرفیت صنعت بودیم.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی تشدید رکود در صنعت نساجی، اوضاع نامناسب اقتصادی مردم است و البته قاچاق نیز همچنان وجود دارد، اضافه کرد: در عین حال شاهد اعمال تعرفه ترجیحی واردات محصولات نساجی از ترکیه نیز بودیم که با اجرایی شدن این قرارداد طی یکسال اخیر 2/5 میلیارد دلار واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران صورت گرفت، اما صادرات ایران به ترکیه تنها 37 میلیون دلار بود.

به گفته عضو انجمن نساجی، بیشتر واردات محصولات نساجی از ترکیه به ایران به پوشاک اختصاص داشته و واردات نخ های مشابه تولید داخل را نیز داشته ایم.