آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۲۷۴
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

عینک هوشمندی ویژه افراد کم بینا برای تبدیل کلمات به صدا

فارنت: در چند سال اخیر شاهد معرفی عینک ها و هدست های هوشمند مختلفی بوده ایم که هریک سعی در باز کردن دریچه جدیدی در مقابل چشمان افراد داشته اند، بااین حال شاید جالب باشد که بدانید یک شرکت ژاپنی به تازگی عینک هوشمندی را با نام OTON GLASS معرفی کرده که قادر است کلمات را به صدا تبدیل کند و از این طریق راهنمای افراد کم بینا باشد! بر اساس گزارش وب سایت SoraNews24، روند توسعه این ساعت هوشمند متفاوت از سال 2012 و با پشتیبانی مالی جمع شده از سوی Campfire یا همان نسخه ژاپنی Kickstarter در حال پیگیری است. شاید جالب باشد که بدانید کل سرمایه گذاری اولیه روی این پروژه 93 هزار و 500 دلاری بوده و قرار است عینک هوشمند OTON GLASS با قیمت 47 دلار عرضه شود.

این عینک هوشمند دارای دو دوربین کوچک و یک جفت ایرفون است. فضای یکی از لنزها را قطعه ای آینه ای شکل تشکیل داده که دوربین داخلی به کمک آن می تواند مردمک چشم فرد را ردیابی کند. بر این اساس هنگامی که فرد به متنی نگاه می کند و پلک می زند، یک عکس با دوربین داخلی ثبت می شود؛ سپس تصویر ثبت شده با سرویس Pi cloud آنالیز و متن به صوت تبدیل می شود که از طریق ایرفون ها به گوش فرد می رسد. نکته قابل توجه آنکه این سیستم از سوی کارشناسانی پشتیبانی می شود که در صورت عدم تشخیص صحیح متن، به صورت لحظه ای آن را تصحیح می کنند. البته مشابه این سیستم تشخیص متن در عکس را پیش تر در سرویس های ترجمه گوگل و مایکروسافت هم مشاهده کرده ایم، اما برای استفاده از عینک هوشمند OTON GLASS و برنامه مترجم آن دیگر نیاز نیست از گوشی هوشمند استفاده کنید که یک نقطه قوت محسوب می شود. عینک هوشمند OTON GLASS در سال 2016 توانست عنوان سومین اختراع برتر بنیاد James Dyson را کسب کند. البته شرکت سازنده تاکنون توانسته 11 میلیون دلار را از طریق Campiire جمع آوری کند که این رقم تنها 12 درصد از کل سرمایه مدنظر نهایی برای تولید انبوه عینک هوشمند OTON GLASS است.

کوالکام هدست واقعیت مجازی رفرنس خود را معرفی کرد

فارنت: به تازگی اطلاعیه ها و گزارش هایی پیرامون محصول واقعیت مجازی جدید کوالکام منتشر شده است. این محصول چیزی جز یک هدست واقعیت مجازی رفرنس مستقل با پردازنده اسنپ دراگون 845 نیست. به گفته شرکت کوالکام، هدست واقعیت مجازی رفرنس جدید آن در مقایسه با مدل پیشین مدت زمان تاخیر کمتر، نرخ فریم بالاتر و عملکرد ردیابی روان تری دارد. یکی از ویژگی های جدید پلت فرم تازه معرفی شده، فناوری Adreno Foveation بوده که با ردیابی چشم کاربر بهترین کیفیت گرافیکی را جلو چشمان افراد می آورد.

از این رو کاربر بهترین و واضح ترین المان های گرافیکی را مشاهده خواهد کرد تا تجربه بهتری رقم بخورد. گذشته از آن فناوری Roomscale نیز با این پلت فرم همراه بوده و به تجربه واقعیت مجازی آزادانه بدون مزاحمت کابل ها و موانع دیگر می پردازد. به گفته کوالکام این قابلیت ها تنها در پلت فرم جدید به کار گرفته شده و تاکنون هیچ هدستی با این فناوری ها همراه نشده است. از این رو جالب خواهد بود تا بازخورد کاربران را شاهد باشیم و لذت ببریم. با پردازنده اسنپ دراگون 845، می توان 30 درصد عملکرد گرافیکی بهتر و 30درصد عملکرد پردازشی سریع تر نسبت به پردازنده اسنپ دراگون 835 را انتظار داشت. درحالی که برخی هدست ها برای اجرای بازی های رده بالا نیاز به یک سیستم کامپیوتری قدرتمند دارند، اما پلت فرم جدید کوالکام موجب خواهد شد تا بتوان بدون نیاز به سیستم مستقلی تجربه باکیفیت و لذت بخشی به دست آورد. انتظار می رود شرکت های بسیاری براساس این پلت فرم هدست واقعیت مجازی قدرتمندی معرفی کرده و به زودی روانه بازار کنند. به هر حال برای کسب جزئیات بیشتر باید منتظر ماند تا اطلاعات دقیقی درباره قیمت و دیگر ویژگی های پلت فرم منتشر شود.

عرضه هدست واقعیت ترکیبی ایسوس

فارنت: شرکت ایسوس یکی از شرکای مایکروسافت در بخش هدست های واقعیت ترکیبی حالا سرانجام هدست خود را با قیمت 430 دلار روانه بازار جهانی کرده است. هدست واقعیت ترکیبی ایسوس با این قیمت یک هدست رده بالا محسوب می شود. هدست واقعیت ترکیبی ایسوس با شماره مدل HC102 در بازار ایالات متحده با قیمت 430 دلار عرضه می شود. این قیمت نسبت به دیگر رقبا کمی بیشتر بوده و نباید آن را ارزان قیمت دانست. درحالی که دیگر هدست ها قیمتی 299 دلاری دارند ایسوس با افزودن ویژگی هایی آن را با قیمت 430 دلار و تقریبا دو برابر عرضه می کند. البته یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت هدست دو کنترلر حرکتی بوده که دیگر هدست ها فاقد آن هستند.

هدست واقعیت ترکیبی ایسوس منحصربه فرد به نظر می رسد، زیرا طراحی جذابی هم دارد. البته طراحی این هدست برجستگی هایی شبیه به طرح پس زمینه گلکسی اس 5 سامسونگ یا پشت گوشی های ذن فون Deluxe دارد که آن را قابل توجه می سازد. سایر مشخصات تقریبا مشابه دیگر هدست های واقعیت ترکیبی بازار بوده که از جمله باید به صفحه نمایش دوگانه 1440 در 1440 پیکسلی با گستره دید 105 درجه اشاره کرد. همچنین دستگاه با هدفون و سنسور داخلی همراه بوده تا تجربه بهتری از واقعیت ترکیبی به ارمغان آورد.

شاید نام دستگاه Mixed Reality باشد اما به هیچ وجه نمی توان آن را ترکیبی دانست. در حال حاضر هدست ایسوس و سایر هدست های مایکروسافت در بخش دستگاه های واقعیت مجازی قرار می گیرد و متفاوت از هدست هایی چون PS VR یا Oculus Rift نیست. مایکروسافت این پلت فرم واقعیت مجازی را توسعه داده تا افراد با هدست موردنظر آن را در کنار ویندوز 10 به کار گیرند و تجربه قابل توجه و بی نقصی را مشاهده کنند. شرکت مایکروسافت پاییز سال گذشته تصمیم گرفت پلت فرم Windows Mixed Reality را به عنوان یک پلت فرم واقعیت ترکیبی معرفی کند و تجربه متفاوتی برخلاف سایر هدست ها رقم زند. از شرکای مایکروسافت در این پروژه باید به ایسوس، دل، ایسر، لنوو، HP و چندی دیگر اشاره کرد که هر یک در صنعت فناوری بسیار شناخته شده و مطرح هستند.