آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۲
جامعه
۱۷

مالیات بر سیگار به نفع درمان سرطان

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: اعتبار مالیات بر سیگار، برای توسعه زیرساخت مراکز درمانی بیماری های متاثر از مصرف سیگار بخصوص مراکز درمان سرطان هزینه خواهد شد.

به گزارش مهر، قاسم جان بابایی درخصوص مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش مالیات بر سیگار افزود: بیماری های مزمن و غیرواگیر اصلی ترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی در دنیای امروز به شمار می روند که اساسا اثرات مرتبط با سلامت آنها دراز مدت بوده و عموما نیاز به درمان و مراقبت طولانی مدت دارند؛ بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری های غیرواگیر با کنترل عوامل خطر همچون مصرف دخانیات، مصرف الکل، فعالیت جسمی کافی و رژیم های غذایی نامناسب قابل پیشگیری و کنترل است. از سوی دیگر تجارب سایر کشورها نشان می دهد، برای ارتقای شاخص های سلامت کشور چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه درمان به منابع پایدار نیاز است؛ در کشورهایی همچون آمریکا، برزیل و سایر کشورها با افزایش مالیات سیگار میزان مصرف آن را کنترل کرده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از منابعی که از سال های قبل مقرر بود به نظام سلامت تخصیص پیدا کند، مالیات سیگار بود که تزریق درآمدهای حاصل از آن به بخش سلامت، به ارتقای حوزه بهداشت و درمان کشور منجر خواهد شد.

جان بابایی با بیان این که سلامت حق همه مردم این سرزمین و به جرات می توان گفت مهم ترین حق شهروندی است، بیان کرد: مصوبه مجلس در خصوص افزایش مالیات بر دخانیات، اقدامی بسیار مهم بود که با تلاش و درایت نمایندگان محترم مردم ایران زمین در مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت و قطعا وجهه بین المللی جمهوری اسلامی ایران را درخشان تر خواهد کرد.