آرشیو یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۳
جهان
۶

غوطه دمشق در انتظار تصمیم سازمان ملل

مذاکرات چند روزه شورای امنیت درباره تصویب قطعنامه ای به منظور برقراری آتش بس در غوطه شرقی دمشق همچنان بی نتیجه مانده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که پیشتر گفته بود کشورش حاضر است به این قطعنامه رای مثبت بدهد در واکنش به پیش نویس قطعنامه جدید می گوید: تضمینی برای توقف حملات مخالفان دولت سوریه به مناطق مسکونی وجود ندارد. دولت های سوریه و روسیه معتقدند باید غیرنظامیان از منطقه غوطه شرقی انتقال داده شوند و کشورهای حامی گروه های تروریستی تضمین بدهند این گروه ها به برقراری یک آتش بس جدید پایبند خواهند بود.

به گزارش مهر و به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در صورت برقراری آتش بس مورد نظر سازمان ملل تضمینی وجود ندارد که مخالفان اسد به حملات خود علیه مناطق مسکونی، پایان ندهند. روز جمعه آلمان و فرانسه روسیه را به حمایت از قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت در مورد توقف حملات در غوطه شرقی فرا خواندند و از روسیه خواستند در قبال بحران سوریه مسئولیت پذیر باشد.

قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت که شورای امنیت قرار است در مورد آن رای گیری کند، پیش بینی کرده است 72 ساعت پس از تصویب قطعنامه، باید آتش بس برقرار شود و 48 ساعت پس از آن هم اجازه تحویل کمک ها و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود. مدت برقراری این آتش بس 30 روز در نظر گرفته شده است. وزارت دفاع روسیه می گوید تروریست ها در غوطه شرقی سوریه مانع خروج غیرنظامیان از مناطق تحت کنترل خود هستند. این وزارتخانه همچنین گفته است دمشق، پایتخت سوریه و مناطق حومه این شهر به طور مداوم آماج حملات خمپاره ای تروریست ها و گروه های مسلح قرار می گیرد.

شورای امنیت قرار بود روز پنجشنبه این قطعنامه را تصویب کند، اما موفق نشد و ادامه مذاکرات به روز جمعه و سپس به روز شنبه موکول شد. منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در شورای امنیت دراین باره گفت دلایل تاخیر در رای گیری درباره قطعنامه جدید در زمینه برقراری آتش بس در سوریه به ناکامی شورای امنیت در توافق بر سر زمان آغاز این اقدام برمی گردد.