آرشیو سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره یک (موسیقی)

مرگ نوازنده در سکوت

مرگ در سکوت، در گوشه ای تنها و میان غزل ها و نواها از نگاه شاعری چون حمید شیرازی، مرگ قوی زیبا توصیف می شود و امید که برای عبدالکریم مهرافشان هم چنین بوده باشد. او سه روز پیش به علت کهولت سن و بعد از مبارزه طولانی با بیماری از دنیا رخت بر بست و روز گذشته رسانه ها از کوچ ابدی این آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویلون خبر دادند.

مهرافشان سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی چون فریدون شهبازیان، محمد سریر و فرهاد فخرالدینی را در کارنامه داشت و از 25 سالگی در رادیو ایرشان استخدام شده بود. در ارکستر شماره دو و ارکستر ویژه رادیو تلویزیون ویلون نواخت و نیز در ارکستر صبا که رهبری آن را استاد ابوالحسن صبا به عهده داشت. این نوازنده و آهنگساز از سال 1342 به عنوان آهنگساز و سرپرست یکی از ارکسترهای موسیقی ملی این وزارتخانه منصوب شد و در این دوره بیش از 140 آهنگ ساخت که در حدود 40 عدد آنها ضبط شده که در آرشیو وزارتخانه موجود است؛ آهنگ هایی چون ایوان مداین با شعری از خاقانی، سروچمان با شعر حافظ، شعله های عشق با شعر ابراهیم صفایی، زلف بر باده مده با شعر حافظ، واله و شیدا با شعر مولوی برای ارکستر امید در دستگاه چهارگاه و ژده در دستگاه ماهور از آن جمله هستند.

خبر فوت این آهنگساز را روز گذشته فاضل جمشیدی در گفت وگو با مهر اعلام کرد و از برنامه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم تشییع آن خبر داد: پیکر استاد مهرافشان فردا از مقابل تالار وحدت تشییع می شود و مراسم ترحیمی نیز در منزل ایشان برگزار خواهد شد که اطلاعات تکمیلی آن بزودی اعلام می شود.