آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۳۳
فرهنگ و هنر
۲۲
کتاب

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: فروش خوب کتاب ویترین مناسب می خواهد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد یکی از دلایل کاهش افت شمارگان کتاب را فقدان ویترین های کافی و مناسب در شهرها و روستاهای کشور می داند. او تاکید دارد تا وقتی عرضه ای در کار نباشد خریداری هم وجود ندارد و طبیعی است که شمارگان کتاب در چنین شرایطی کاهش پیدا کند.

یکی از دلایلی که برخی کارشناسان حوزه کتاب در ارتباط با دلیل کاهش شمارگان کتاب به آن اشاره می کنند، بحث فضای مجازی و تاثیری است که به عقیده آنان بر دور شدن مخاطبان از مطالعه دارد. نظری که محسن جوادی چندان آن را قبول ندارد و در همین رابطه نیز به ایرنا گفته:«به عقیده من این نگاه قدری ساده انگاری است چراکه ما در عرصه نشر مشکلاتی ساختاری داریم. از همین رو یکی از مسائلی که منجر به کاهش شمارگان کتاب ها شده فقدان ویترین های عرضه کتاب در شهرستان ها و روستاهاست.»

آن طورکه جوادی تاکید دارد تا وقتی عرضه نباشد تقاضایی هم در کار نیست، با این حال او معتقد است که با تقویت و گسترش کتابخانه ها می توان بخشی از این فقدان را جبران کرد. به گفته معاون فرهنگی در بسیاری از کشورها بخش عمده شمارگان کتاب مربوط به شبکه گسترده ای از کتابخانه هاست و مسئولان فرهنگی باید چاره ای برای این مساله بیندیشند. افزایش قیمت کاغذ هم یکی دیگر از دلایلی است که برخی از کارشناسان حوزه کتاب در این رابطه به آن اشاره می کنند، با وجود این جوادی معتقد است که نمی تواند نظری قطعی در ارتباط با صحت این مساله داشته باشد. به گفته او از یک سو برخی می گویند قیمت کتاب گران است و برخی دیگر نیز معتقدند کتاب نسبت به سایر کالاها در کشورمان گران نیست.