آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۰
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره یک (موسیقی)

مولاناخوانی سرمستانه معتمدی

وقتی محمد معتمدی، به عنوان خواننده ای نوظهور مثل سالار عقیلی، علیرضا قربانی، همایون شجریان و چندی دیگر سر بر آورد، همگان فکر می کردند او هم مثل بسیاری از جوانان، درصدد تکرار صدایی است که از حنجره محمدرضا شجریان شنیده می شود. صدایی که آنقدر تاثیرگذار و یکه تاز بود که برای بسیاری از خواننده ها از تقلید روش های آواز او گریزی نبود. معتمدی اما جنسی دیگر ارائه کرد. شاید مهم ترین دلیل تفاوت او، دلبستگی اش به مکتب اصفهان و آواز استادانی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری باشد؛ مکتبی که فاصله بسیاری با آنچه در سطح رسمی موسیقی ایرانی دنبال می شود، دارد.

این تفاوت باعث شد خیلی زود محمد معتمدی به گروه های مهم موسیقی ایرانی نظیر «خورشید» به سرپرستی مجید درخشانی، «همنوازان شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی، «ارکستر ملی ایران» به رهبری فرهاد فخرالدینی و «هم آوایان» به سرپرستی حسین علیزاده بپیوندد و در نهایت خودش گروه «ادیب» را پایه گذاری کند.

معتمدی در همه این سال ها یکی از مطرح ترین خواننده های موسیقی ایرانی بوده و اجراهایش همیشه مورد استقبال قرار گرفته است. پس حالا هم می توان پیش بینی کرد که تازه ترین آلبوم او نیز چنین سرنوشتی پیدا کند. آلبومی که «سرمست» نام دارد و محسن جلیل آهنگسازی اش را بر عهده داشته و خوانندگی اش هم با محمد معتمدی بوده است. این آلبوم را مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس مخاطبان قرار داده و این در حالی است که همزمان با نشر اثر، تعدادی از سامانه های فروش اینترنتی قطعات این آلبوم را منتشر کرده اند. آلبوم «سرمست» شامل قطعاتی نظیر «خورشید»، «قافله»، «سرمست»، «سودا»، «عشق است»، «جنون» و «از زلف تو شانه» اجرا شده بر اشعار مولاناست.

در این مجموعه بهروز قهاری نوازنده کوزه، بندیر و ادوات پرکاشن، صابر جعفری نوازنده پیانو، زانیار حسامی نوازنده دیوان، مژگان محمدحسینی نوازنده قانون، شیما بلوکی فر نوازنده کمانچه، میلاد رضا نوازنده گیتار آگوستیک، گیتار بیس، حامد آزادی نوازنده گیتار کلاسیک، شایان نقره کار نوازنده ملودیکا، محسن جلیلی نوازنده نی و یسنای حضور دارند. این در حالی است که علی آهوان، میلاد استوار، فریبا خاربا بند، شیرین زعیم، مهدی سیاره کاه، سوگند کمیجانی، رها محمدی، مریم ناصری و علی نعیمی، در بخش هم آوایی همکاری داشته اند.