آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۲
هفت هنر
۹
پیش درآمد

موسیقی یا سرگرمی؟

آلبوم موسیقی «از سراسر بگذشته» که یکی از برگزیدگان جشنواره موسیقی «ایرج بسطامی» است، شامگاه 14 اسفند در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد.

سید محسن حسینی خواننده این آلبوم و احسان عبایی آهنگساز این اثر هستند؛ نوازندگان آن را نیز مهدی رنگین کمان، حامد رحمانی، چاد فشارکی، آفرین نظری جو و محمدباقر زینالی تشکیل می دهند.

در این مراسم حرف های جالبی درباره اوضاع موسیقی امروز زده شده است. حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی، در این مراسم به اظهارنظر درباره شرایط امروزی موسیقی در جامعه ایران پرداخته و به نکته مهمی اشاره کرده است. او گفته است: در زمانه ما دامنه تفریح و تفنن از فرهنگ و هنر بیشتر شده است. متاسفانه شرایط فرهنگی کشور بویژه در موسیقی، بخوبی پیش نمی رود؛ به افراد خوش می گذرد اما در تولیدات آن چیزی وجود ندارد که بتوان به آن افتخار کرد.

اینک نکته مهم حال و روز کنونی موسیقی ماست. موسیقی که تنها و تنها برای کسب درآمد و سرگرمی ساخته می شود و نه عمقی دارد و نه فکری پشت تولید و ساخت آن است. پول، سرگرمی و پول این سه که یک رکن آن هم تکراری است، در روند موسیقی امروز تصمیم گیرنده هستند و هر کدام گویی جای سیاستگذاران فرهنگی و هنری را هم گرفته اند.

همچنین احسان عبایی آهنگساز این آلبوم گفت: قطعات این آلبوم حاصل طبع آزمایی من در سنین پایین است که نهایتا با همراهی دوستان و هنرمندان ضبط شد. در این آلبوم قطعاتی با سازهای مختلف ساخته شد که سعی کردیم از ترکیبات مرسوم و همچنین از تنوع طلبی بیش از حد فاصله بگیریم. ما همین طور از اشعار کمتر شنیده شده طالب آملی، خواجوی کرمانی و مهدی اخوان ثالت بهره بردیم.

سپس، سید صابر امامی تهیه کننده اثر درباره موسیقی سنتی گفت: متاسفانه گاهی دارایی های خودمان را فراموش می کنیم و آلبوم های موسیقی سنتی به خوبی در محافل مطرح نمی شوند و تولید این آلبوم نشان دهنده جسارت است و مطمئنا آغازگر اتفاقات بزرگی در آینده خواهد بود.