آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۲
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

صندلی مخصوص پشت میزنشین ها در ایران ساخته می شود

محققان کشور، صندلی هشداری را برای اصلاح راستای نامناسب ستون مهره ها عرضه کردند که علاوه بر رفع عادات بد نشستن روی صندلی، قادر است کتاب را در فاصله و زاویه مناسب نسبت به فرد نشسته نگه دارد.

این صندلی امکان انجام ماساژ و انواع حرکات ورزشی را برای کاربر فراهم می کند. این اختراع به طور کلی با سه روش به طور همزمان منجر به حفظ و ارتقای سلامت و جلوگیری از خستگی و دردهای عضلانی و اسکلتی در شرایطی که فرد مجبور به نشستن طولانی مدت روی صندلی است، خواهد شد.

در صندلی طراحی شده سیستم هشداردهنده برای اصلاح و حفظ راستای طبیعی ستون مهره ها و رفع راستای بدنی نامناسب تعبیه شده است، ضمن آن که دارای کمربند ثابت کننده شانه و نگهدارنده کتاب در فاصله، ارتفاع و زوایای قابل تنظیم در جلوی فرد نشسته روی صندلی برای مطالعه آسان و حفظ راستای طبیعی بدن است. طراحی و نصب فرم غلتان برای انجام ماساژهای ریلکسیشن، افزایش گردش خون در عضلات و افزایش بازگشت وریدی خون در اندام تحتانی و جلوگیری از واریس پا از دیگر ویژگی های صندلی طراحی شده به شمار می رود./ایسنا

اختلال حافظه، کاهش شنوایی می آورد

به گفته محققان، افراد مسن مبتلا به نوع خاصی از کاهش شنوایی به احتمال زیاد دارای زوال حافظه و مشکلات فکری موسوم به اختلال شناختی خفیف هم خواهند بود.

محققان دریافتند افراد مبتلا به کاهش شنوایی مرکزی در مقایسه با افراد بدون چنین مشکلی، دو برابر بیشتر مبتلا به اختلال شناختی خفیف هستند. افراد مبتلا به ناشنوایی مرکزی دارای روند زوال مشترک در عملکرد سلول های مغزی هستند که در زمان ابتلا به زوال شناختی روی می دهد. ناشنوایی و کاهش شنوایی از شایع ترین ناتوانی ها در افراد مسن است که بر حدود یک سوم افراد بالای 65 سال تاثیر می گذارد. البته مشخص شده است افراد مبتلا به افت شنوایی پیرامونی در مقایسه با افراد بدون مشکل شنوایی، احتمال بالاتری برای ابتلا به زوال شناختی ندارند. / مهر