آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۲
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
گالری

عکس، نقاشی و پوستر به یاد شهدای هفتم تیر

موسسه فرهنگی هنری صبا این روزها شاهد برپایی جشنواره سرچشمه سرخ است. اسکندر یارنسب، مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به آثار به نمایش در آمده در جشنواره سرچشمه سرخ به تسنیم گفته: جشنواره ملی هنرهای تجسمی سرچشمه سرخ با موضوع بزرگداشت شهدای هفتم تیر در چهار رشته عکس، نقاشی، هنر جدید و پوستر در سال 96 طراحی و برنامه ریزی و فراخوان آن در سراسر کشور منتشر شد.

محصول آن جمع آوری حدود 3000 اثر هنری در این چهار بخش بود که به دبیرخانه جشنواره واصل شد و درنهایت هیات داوران از بین این آثار 627 اثر را به عنوان آثار راه یافته به نمایشگاه انتخاب کرد که 72 اثر در حوزه هنرهای جدید، 72 اثر در حوزه پوستر، 154 اثر در حوزه نقاشی و 395 اثر در حوزه عکس مجموعا محصول این فراخوان بود. این آثار در نمایشگاه سرچشمه سرخ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

یارنسب افزوده: از ویژگی های این جشنواره این بود که چهار نسل از هنرمندان در خلق این آثار حضور داشتند؛ از اساتید پیشکسوت گرفته تا هنرمندان جوان در آن مشارکت داشتند. ویژگی دیگر این بود که ما توانستیم در حوزه تصویر و عکس، هم یک روایت تصویری مستند از واقعه هفتم تیر را به تصویر بکشیم و هم از خود شهدای هفتم تیر و زندگی شهید دکتر بهشتی یک منبع غنی عکس ایجاد کنیم. واقعا مجموعه عکس هایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده را نمی توانید در هیچ سازمانی پیدا کنید. ده روز طول کشیده تا دوستان توانستند کارها را به کیفیت مطلوب برای نمایشگاه تبدیل کنند. آثار نفیس در این زمینه در معرض نابودی بود و مجموعه اینچنینی در آرشیو برخی از سازمان ها و خبرگزاری ها به خوبی نگهداری نشده است. هرچند امکانات نگهداری خوبی برای اسناد هم نبوده ولی واقعا جای تعجب است که ما تصاویر ناب شهید بهشتی را تاکنون درست نگهداری نکردیم.

این نمایشگاه تا 27 اسفند هر روز از ساعت 10 تا 18 در موسسه فرهنگی هنری صبا برای بازدید علاقه مندان دایر است.