آرشیو شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۳
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

بحرین

الاهرام: «حمد بن عیسی آل خلیفه»، شاه بحرین اظهار داشت، اگر می توانستم به السیسی رای می دادم چرا که در مصر نظامی بهتر از نظام کنونی وجود ندارد و این کشور در سایه دولت رئیس جمهور مصر در ثبات و آرامش به سر می برد. پادشاه بحرین افزود: کشورهای عربی باید با یکدیگر همکاری کرده و از مصر برای خروج از بحران در منطقه، به ویژه با توجه به تنش های وسیعی که چندین سال است دامن گیر منطقه شده است، حمایت کنند. شاه بحرین درحالی از السیسی حمایت می کند که وی طی یک کودتای نظامی، جای «محمد مرسی» رئیس جمهور قانونی مصر را گرفت.

عراق

النشره: حیدرعبادی، نخست وزیر عراق به منظور برخورداری نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) از حقوق نیروهای ارتش، دستور ادغام این دو نیرو را صادر کرد. بر اساس این حکم، نیروهای حشدالشعبی از حقوق و مزایایی برابر با نیروهای ارتشی برخوردار و قوانین خدمت نظامی بر آنها اعمال خواهد شد و همچنین افراد بسیج در دانشکده ها و موسسات نظامی پذیرفته می شوند. حشدالشعبی مورد حمایت اکثریت مردم شیعه در عراق است و انتظار می رود که در آرای انتخابات نیز تاثیرگذار باشد.

این نیرو که با فتوای «جهاد کفایی» آیت الله سیستانی شکل گرفته، پیشینه درخشانی در نبرد با داعش دارد.

لبنان

المنار: شیخ نعیم قاسم جانشین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت که آمریکا و عربستان در انتخابات پارلمانی لبنان دخالت می کنند. این انتخابات قرار است 16 اردیبهشت 1397 برگزار شود. این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که پارلمان کنونی از سال 2009 تاکنون سه بار و به دلایل مختلف امنیتی و فنی، دوره خود را تمدید کرده است. هفته گذشته بار دیگر «سعد حریری» نخست وزیر لبنان به عربستان دعوت شد. این بار ریاض تصمیم گرفت با روشی متفاوت با وی تعامل داشته باشد.

میانمار

رویترز: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرد، پرونده جنایت های دولت میانمار علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا، به دادگاه لاهه ارجاع شود. این کمیساریا از دولت میانمار خواست که به ناظران بین المللی اجازه دسترسی به ایالت «راخین» را بدهد تا درباره آنچه که «نسل کشی» علیه اقلیت مسلمان یاد می شود، تحقیق کنند. رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: ما می گوییم که در روهینگیا قویا سوءظن هایی درباره وقوع نسل کشی وجود دارد. اما فقط دادگاه لاهه می تواند آن را تایید کند.