آرشیو یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۰۴۷
سیاست
۲
گزارش

لغو قرارداد دانشگاه آزاد با 200 استاد واحد علوم و تحقیقات

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته از لغو قرارداد 200 استاد واحد علوم و تحقیقات خبر داد. علیرضا رهایی درباره علت لغو قرارداد با برخی از اساتید نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی کاهش جدی تقاضای ورود به آموزش عالی را از دلایل این اتفاق خوانده و توضیح داد که در دو سال اخیر هم در دانشگاه آزاد اسلامی و هم در دانشگاه های دولتی با کاهش جدی تقاضای ورود رو به رو شده ایم.

این در حالی است که 28هزار عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد فعالیت کرده و در گذشته هم تعدادی از اساتید تمام وقت سایر دانشگاه ها نیز به صورت نیمه وقت با دانشگاه آزاد همکاری داشته اند.

او همچنین توضیح داده که بر اساس شرایط به وجود آمده به بخشی از اساتیدی که به صورت نیمه وقت تدریس می کردند نیازی نیست. از سویی رهایی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده که دانشگاه تهران از دانشگاه آزاد درخواست کرده تا لیست اساتید دانشگاه تهران که با دانشگاه آزاد به صورت نیمه وقت همکاری دارند، به آنها داده شود تا با ایجاد محدودیت، استادان تمام وقت دانشگاه های دولتی نتوانند به صورت نیمه وقت در جای دیگری فعالیت کنند.

البته معاون آموزشی دانشگاه آزاد تاکید کرده که اگر استادی در واحد مبدا به صورت نیمه وقت باشد، می تواند به صورت نیمه وقت با دانشگاه آزاد همکاری داشته باشد.

در مدت اخیر سه استاد دانشگاه های دولتی که به صورت قراردادی با دانشگاه آزاد فعالیت می کردند از اخراج خود خبر دادند که حاشیه های زیادی را به همراه داشت. صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی، گودرز افتخار جهرمی، استاد حقوق و رضا داوری اردکانی، استاد فلسفه از جمله این اساتید بودند.

البته پس از تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت آن با حاشیه های زیادی همراه بوده که رسانه ای شدن اخراج یا تغییر وضعیت شغلی برخی اساتید به نام این دانشگاه بخشی از آنها است. همزمان با انتشار اخبار اخراج اساتید، خبری مبنی بر تمایل فرهاد رهبر به استعفا از ریاست این دانشگاه نیز منتشر شد. منابع آگاه دلیل تمایل به استعفای رهبر را دخالت های بیش از حد علی اکبر ولایتی، رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اعلام کردند. با این حال پس از انتشار این اخبار سخنگوی این دانشگاه خبر استعفای رهبر را تکذیب کرد.