آرشیو دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۶
جهان
۶

چه کسی جایگزین کاسترو می شود؟

دست کم هشت میلیون شهروند کوبایی دیروز در انتخابات این کشور برای تعیین اعضای شورای ملی کوبا حق مشارکت داشتند. در این انتخابات برای نخستین بار پارلمان و سپس رئیس جمهور، برگزیده خواهد شد که خارج از دایره خاندان کاستروهاست. خانواده کاسترو ها از سال 1959 تاکنون به مدت 60 سال رهبری کوبا را در دست داشتند.

دولت کوبا هر پنج سال یک بار انتخاباتی برگزار می کند و از مردم این کشور می خواهد به دو فهرست پیشنهادی و رسمی دولت رای بدهند. شورای ملی که امسال انتخاب می شود در 19 آوریل رئیس جمهور جدید کوبا را برخواهد گزید. او قرار است جانشین رائول کاسترو شود. انتظار می رود رائول کاسترو (86 ساله) همچنان ریاست حزب کمونیست کوبا را به عهده داشته باشد و در عوض میگوئل دیاز کانل، معاون اول رئیس جمهور (57 ساله) جانشین او گردد. قرار است یک کمیته ملی با 605 عضو و یک شورای قانونگذاری محلی در 14 ایالت انتخاب شوند.

میگوئل ماریو دیازکانل برمودز، متولد سال 1960 است؛ یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب کوبا. او که از سال 2009 تا 2012 بر مسند ریاست وزارت آموزش عالی کوبا تکیه زده بود، در سال 2013 از سوی مجمع ملی به عنوان معاون اولین رئیس جمهور انتخاب شد. او اولین سیاستمدار کوبایی متعلق به نسل بعد از انقلاب است که توانست به چنین رده ای ارتقا یابد. او در سال 1982 و در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه مرکزی لاس ویلاس کوبا فارغ التحصیل شد. وی همکاری خود را با حزب کمونیست کوبا در سال 1993 آغاز کرد و یک سال بعد به عنوان دبیر اول کمیته استانی این حزب در ویلاکلارا منصوب شد. بنابراین می توان گفت او در طول 30 سال گذشته رفته رفته سلسله مراتب در حزب کمونیست را پشت سر گذاشته و حالا بیش از هر زمانی به ریاست جمهوری این کشور نزدیک است. از دیازکانل به عنوان فردی یاد می شود که طرفدار نوسازی رسانه های دولتی کوبا و همچنین افزایش سطح دسترسی به اینترنت است.

دیازکانل تاکنون درخصوص مسائل کلیدی کشور از جمله اصلاحات اقتصادی و سیاسی و همچنین رابطه با آمریکا اظهارنظر چندانی نکرده است و همین مساله آینده کوبا تحت ریاست جمهوری او را در هاله ای از ابهام قرار می دهد. در عین حال به گفته کارشناسان، اکثر مردم کوبا او را فردی می دانند که می تواند میان نسل جدید و نسل قدیم پل بزند.