آرشیو چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۲۹۶
بورس
۱۰
جنب پل حافظ

ورود بورس به کانال جدید

همایون دارابی

دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با تداوم رشد شاخص کل در جوی کم تحرک مواجه بود. در حالی که به نظر می رسد همچنان بخش عمده ای از فعالان بازار در تعطیلات به سر می برند، دیروز بازار شرایط کم حجمی را تجربه کرد. به طوری که در آن ارزش معاملات (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات بلوکی) به سختی به 150میلیارد تومان در بورس و فرابورس می رسید. در این جو خلوت شاخص کل بورس با رشد 147واحدی (معادل 15/ 0 درصد) توانست اولین کانال شکنی سال 97 را رقم بزند.

به این ترتیب نماگر بازار سهام در پایان معاملات به رقم 97هزار و 86واحد رسید تا بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری به بیش از 8/ 0 درصد برسد. نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان،گل گهر و ملی مس بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. در مقابل پالایش نفت بندرعباس و نفت و گاز پارسیان مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند. در بازار دیروز نمادهای کاشی تکسرام به دلیل نوسان بیش از 20درصد در 4روز معاملاتی متوقف شد. نمادهای صنعتی آما، معادن منگنز و اوراق منفعت دولت نیز به گردونه معاملات بازگشتند. در بازار دیروز نگاه معامله گران به بازارهای جهانی بود. جایی که بهای فلزات پایه و نفت تقویت نسبی را تجربه کردند.

دیروز بهای هر بشکه نفت برنت به 68دلار در هر بشکه رسید.در همین حال بهای هر تن مس به 6هزار و 810 دلار افزایش یافت. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب 3هزار و 286دلار و 2هزار و 407دلار گزارش شدند (قیمت ها تا ساعت 15 روز گذشته است). در گروه فلزی دیروز همچنین ذوب آهن اصفهان به دلیل انتشار گزارش رشد فروش با رشد قیمت مواجه شد. ذوب آهن در گزارش 12ماهه خود 106درصد فروش پیش بینی شده برای سال 96را محقق کرد.براساس این گزارش، «ذوب» طی اسفندماه قادر به فروش 752میلیارد تومانی انواع محصول شده است.در مجموع نیز سال گذشته را با فروش بیش از 4 هزار و 467 میلیارد تومانی به پایان رسانده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم حجم بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی واوراق مشارکت)در بورس به 75میلیارد تومان و در فرابورس به 80میلیارد تومان بالغ شد.