آرشیو چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۴
ایران
۱۵

عطر گل محمدی در آران و بیدگل پیچید

دیگر چیزی به اردیبهشت ماه نمانده است؛ فصل گل های بهشتی و رنگارنگ؛ فصل گل های محمدی و پیچیدن عطر حیات بخش و سرمست کننده این گل های سرخ و صورتی. فصل برداشت و عرق گیری خوش بوترین گل های دنیا؛ در ایران در شهرهای گل محمدی پرور، مثل آران و بیدگل که مدیر جهاد کشاورزی اش گفته برداشت گل محمدی در بخش های مختلف این شهرستان کویری آغاز شده است. حسین فتاحی در گفت وگو با مهر از افزایش 20 درصدی کشت محصول گل محمدی در آران و بیدگل در سال جاری خبر داد و افزود: برداشت از 300 هکتار از باغات گل محمدی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ابوزیدآباد و بخش کویرات، یزدل، نوش آباد و شهر آران و بیدگل از مراکز عمده کشت و برداشت گل محمدی در آران و بیدگل است که از پنج سال قبل کار کشت و برداشت گل محمدی را آغاز کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل این را هم گفته که کیفیت گلاب این منطقه نسبت به سایر مناطق بالاتر است، زیرا شرایط خاص اکولوژیکی منطقه که شب های سرد و روزهای نسبتا معتدل و گرم دارد به لحاظ کویری بودن باعث می شود درصد اسانس و تجمع آن از لحاظ فیزیولوژیکی در گیاه افزایش و عطر و بوی ویژه ای به گل و گلاب ببخشد.

فتاحی پیش بینی کرد امسال از هر هکتار گل محمدی در آران و بیدگل بیش از 250 کیلوگرم گلاب ناب گرفته شود.

فتاحی تصریح کرد: هم اکنون این شهرستان دارای شش واحد سنتی گلابگیری و دو واحد صنعتی است که این واحدها در شهرهای نوش آباد، ابوزیدآباد و آران و بیدگل و روستاهای یزدل محمدآباد قرار دارد.

وی از برنامه ریزی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل برای افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان خبر داد و گفت: تا افق سال 1404 صد هکتار از اراضی آران و بیدگل زیر کشت گل محمدی می رود.