آرشیو سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۷۸
اقتصادی
۴

بانک مرکزی: 32 میلیارد دلار سرمایه در پسابرجام از کشور خارج شده است

آمار بانک مرکزی از منفی شدن حساب سرمایه کشور پس از برجام خبر می دهد به طوری که خالص حساب سرمایه کشور در سال های 1395 و 1396 منفی 32 میلیارد دلار شده است.

به گزارش مشرق، حساب سرمایه نشان دهنده میزان سرمایه ورودی و خروجی کشور و بیانگر خالص سرمایه گذاری خارجی در داخل کشور است، بدان معنا که چنانچه این حساب مثبت باشد حاکی از افزایش سرمایه گذاری های خارجی در داخل کشور و منفی بودن آن نشانه معکوس شدن روند جریان سرمایه به سمت خارج از کشور است. به عبارت دیگر مازاد در حساب سرمایه به معنای جریان داشتن سرمایه به داخل کشور است و کسری در این حساب، به عنوان جریان سرمایه از داخل به سوی خارج از کشور است.

قبل از اجرای برجام در دی ماه سال 1394، خالص حساب سرمایه کشور مثبت شده بود به طوری که تا پایان دی ماه سال 1394 خالص حساب سرمایه به مثبت یک میلیارد و 894 میلیون دلار رسیده بود. اما با اجرای برجام، خالص حساب سرمایه، منفی شد به طوری که در پایان سال 1394 این شاخص به منفی 2 میلیارد و 513 میلیون دلار رسید.

در سال 1395 که آثار اجرای برجام، بیشتر نمایان شد خالص حساب سرمایه از کشور به شدت منفی شد و به منفی 18 میلیارد و 288 میلیون دلار رسید؛ به عبارتی در سال اول اجرای برجام، بیش از آنکه سرمایه خارجی به کشور جذب شود، منابع ارزی از ایران خارج شد.

در سال 1396 نیز آنطور که آمار بانک مرکزی نشان می دهد تا پایان آذرماه خالص حساب سرمایه منفی 14 میلیارد و 110 میلیون دلار شده است. بنابراین با احتساب مجموع خالص حساب سرمایه در سال های 1395 و 1396 می توان گفت که در دو سال پس از برجام، به طور خالص 32 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است.

این آمار کاملا برخلاف جهت تبلیغات مستمر دولتی ها درباره آثار برجام در گشایش ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور است. اگر آنطور که در تبلیغات و وعده های مسئولان دولتی بیان می شد، با اجرای برجام موج جذب سرمایه خارجی به کشور راه افتاده بود و میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور صورت گرفته بود، خالص حساب سرمایه باید ده بیست میلیارد دلار مثبت می شد، نه اینکه در دو سال اخیر به منفی 32 میلیارد دلار برسد.