آرشیو یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۲
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
نوار زرد

فرانسه و هنر ایران

برای همه دنیا زبان فرانسه، زبانی دلنشین و به اصطلاح رمانتیک است و برای فرانسوی ها زبان فارسی!

با وجود بعضی اتفاقات مشکوک فرهنگی میان فرهنگ و هنر ایران و فرانسه، بعضی از فرانسوی ها بشدت علاقه مند به فرهنگ و هنر ایران هستند آنقدر که نام سعدی به نام خانوادگی یکی از خانواده های اصیل فرانسوی، پیوند شده و این خاندان سعدی کارنو نام گرفته است. خوشبختانه در خانواده سعدی کارنو آدم های موفق هم کم نبوده اند. یکی از پسران این خانواده با نام نیکولا سعدی کارنو فیزیکدان و مهندس بود و قانون دوم ترمودینامیک را کشف کرد. چرخه کارنو در ماشین های گرمایی به نام همین آقا ست. پدر نیکولا هم لازار سعدی کارنو ریاضیدان انقلابی، طراح نقشه های جنگی، پدیدآورنده چهارده ارتش جمهوری فرانسه و از شخصیت های برجسته دولتی محسوب می شد که به علت ابداع روش های نوین و موثر جنگی برای مقابله با دول اروپایی «طراح پیروزی» نام گرفته بود.در این خاندان یک آزادی خواه و سیاست مداری برجسته بود و البته ماری فرانسوا سعدی کارنو، که به ریاست جمهوری فرانسه هم رسید. آقای لازار کارنو به فرهنگ و ادب فارسی عشق می ورزید و به علت علاقه وافرش به سعدی، شاعر پرآوازه ایرانی، نام میانی سعدی را برای خاندانش انتخاب کرده بود.

چرا راه دور برویم، رودلفو اوییدووگا هنرمند فرانسوی که این روزها نمایشگاهی از آثارش در خانه هنرمندان برپاست، علاقه به فرهنگ و هنر ایران و شعر فارسی را دلیل برگزاری این نمایشگاه دانسته و گفته همین عشق او را به ایران کشانده است.

نمایشگاه آثار این هنرمند فرانسوی که شامل 12 نقاشی است، از روز جمعه تا سوم اردیبهشت در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران برپاست.