آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۶
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
فصل دوم (تئاتر)

سودای قدیمی ایوب آقاخانی

اگر در تئاتر چند نفر را بتوان نام برد که در همه زمینه ها فعالیت کرده باشند و جزو آدم های پرکار هم باشند، حتما ایوب آقاخانی یکی از آنهاست. نمایشنامه نویسی، بازیگری، کارگردانی و حتی سمت های اداری و رسمی در تئاتر از سال ها پیش آقاخانی را به خود مشغول کرده اند، اما فعالیت های او به همین ها محدود نمی شود؛ ایوب آقاخانی یکی از نویسندگان، کارگردان ها و بازیگران فعال رادیو نمایش است. گاهی هم سری به تلویزیون می زند و اگر فیلمنامه ای داشته باشد یا نقشی به او پیشنهاد کرده باشند در جعبه جادو هم ظاهر می شود.

از ایوب آقاخانی نمایشنامه های بسیاری منتشر شده، آثار زیادی روی صحنه رفته و حالا بعد از سال ها فعالیت تئاتری او یادی از یک سودای قدیمی کرده و تصمیم گرفته اقتباسی از نمایشنامه «گربه روی شیروانی داغ» نوشته تنسی ویلیامز را به صحنه ببرد.

آقاخانی گروه تئاتری «پوشه» را سال 1374 راه اندازی کرده و قرار است امسال این گروه نمایش مورد علاقه آقاخانی را به اجرا بگذارد. او در این باره به مهر گفته این جزو معدود دفعاتی است که دورخیز کرده تا یک اثر فرهنگی را بازنویسی کند و قصد دارد اقتباسی از نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ را برای اجرا آماده کند.

در واقع ایوب آقاخانی با نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ خاطره دارد؛ همین نمایشنامه او را به تئاتر علاقه مند کرد و انگیزه ای شد برای فعالیت های تئاتری آقاخانی. حالا این نمایشنامه نویس به اثر مورد علاقه اش ادای دین می کند و این نمایشنامه را احتمالا با نام «شیروانی داغ» برای صحنه آماده می کند.

البته به نظر می رسد فقط ماجرا به یک ادای دین ساده یا سودای قدیمی بر نمی گردد، چون بن مایه نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ، درباره طمعکاری و منفعت طلبی انسان است و به اعتقاد آقاخانی در دوره ای که بیشتر از همیشه می توان شاهد منفعت طلبی آدم ها بود، اجرای این اثر حتما حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.

گویا قرار است در بازنویسی نهایی گربه روی شیروانی داغ، تعداد بازیگران نمایش کمتر شود و اواخر پاییز در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود.