آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۸۸
اقتصادی
۴

سقوط 1000 واحدی بورس طی دو روز نتیجه گره زدن اقتصاد به برجام

شاخص کل بورس تهران در دو روز نخست هفته جاری در حالی حدود هزار واحد ریزش کرد که انتظار برای تعیین تکلیف برجام در روزهای پایانی اردیبهشت ماه باعث شده تا سهامداران با بیم و امیدهای بسیار به خبرهای سیاست خارجی توجه نشان دهند.

پس از ریزش 260 واحدی شاخص کل در روز نخست هفته، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه 97 با کاهش 771 واحدی روی رقم 94 هزار و 494 واحد ایستاد.

به گزارش فارس، بورس تهران در حالی دیروز نظاره گر معاملات کم حجم و رخوت آور اغلب نمادهای معاملاتی بود که انتظار کشنده برای تعیین تکلیف برجام تا دست کم سه هفته آینده و باقی ماندن یا نماندن آمریکا بر سر این پیمان باعث شده تا معامله گران بازار سهام دست به سیاه و سفید نزنند.

این وضعیت یکی از عوارض گره زدن اقتصاد به مذاکرات و برجام است که نتیجه اش چشم دوختن به تصمیم آمریکایی ها و بالا پایین شدن هر چند ماه یکبار اقتصاد است. به این ترتیب مشاهده می شود که بورس طی دو روز ابتدایی هفته بیش از هزار واحد ریزش دارد.

نه تنها دولت، که حتی برخی سایت های حامی دولت هم در تحلیل های خود سهامداران را در انتظار نتیجه تصمیم آمریکا درباره برجام نگه می دارند.

یکی از این پایگاه های خبری تحلیلی درباره تغییرات شاخص های دیروز نوشت: فعالان بازار به سهام کوچک گرایش پیدا کرده اند و در این چندروز (تا تعیین تکلیف برجام)، ترجیح می دهند تا این روزها را با نوسان گیری به پایان برسانند. به همین دلیل روز شنبه شاهد بودیم که شاخص کل، افت حدود 260 واحدی را تجربه کرد در حالی که شاخص هم وزن، رشد حدود 60 واحدی را ثبت کرد.

دولت روحانی در آغاز به کار خود مردم را به جای حضور در بازار پولی، به حضور در بازار سرمایه دعوت می کرد، اما چهار سال بعد از آن وعده ها بازار بورس بازدهی چندانی برای مردم ندارد و امروز بانک ها هستند که با سودهای بالا و شبهه ناک سپرده ها را به سمت خود جلب می کنند و به موازات آن، بازار ارز نیز با نوسانات اخیر خود بسیاری از سرمایه ها را به سمت این بازار کاذب کشانده است و در مقابل مردم شاهد آب رفتن سرمایه های خود در بورس هستند.