آرشیو دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۸۸
صفحه آخر
۱۲

جریان های سیاسی ترکیه: شکست اردوغان در انتخابات زودهنگام قطعی است

رهبر حزب اصلی مخالفان ترکیه پیش بینی کرد که رای دهندگانی که در گذشته از اردوغان حمایت کردند، در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری از دیکتاتوری حمایت نخواهند کرد.

رئیس جمهور ترکیه اخیرا از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روزهنگام در این کشور در روز 24 ژوئن (3 تیرماه) خبر داد. اما گویا این اقدام اردوغان چالش هایی را برای وی به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه اعلام کرد با وجود نتایج حزبش در گذشته از کسب دستکم 60 درصد آراء و شکست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام اطمینان دارد.

اردوغان هفته گذشته در مصاحبه زنده با ان تی وی، قلیچداراوغلو را به چالش کشید تا به عنوان نامزد ریاست جمهوری نامزد شود.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «او باید وارد این رقابت شود. بگذارید ببینیم مردم کشورمان چقدر به او رای می دهند.»

اردوغان با تمسخر اظهارات این رهبر سیاسی ترکیه گفت که قلیچداراوغلو فراموش کرده حزبش در انتخابات پارلمانی 2015 چه میزان رای آورد.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت، اردوغان و حزب حاکم او انتخابات را از 2019 به 2018 موکول کردند تا «قدرت بیشتری کسب کنند و کاملا دموکراسی را به حالت تعلیق درآورند.»

از سوی دیگر«احمد تاکان» نویسنده روزنامه «یئنی چاغ» به نقل از یک منبع نزدیک به عبدالله گل یازدهمین رئیس جمهور ترکیه احتمال نامزدی یا عدم نامزدی گل در انتخابات را بررسی کرد.

وی تاکید کرد که خبرهای زیادی درخصوص مذاکرات حزب اسلام گرای «سعادت» و حزب «جمهوریت خلق» با «عبدالله گل» یازدهمین رئیس جمهور ترکیه درخصوص نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری 24 ژوئن(3 تیرماه) شنیده می شود.