آرشیو چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۰
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: دلار 4200 تومانی بدهند لوازم خانگی گران نمی شود

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: تاکنون دلار 4200 تومانی به این بخش اختصاص نیافته و اگر ارز دولتی تامین شود، دیگر افزایش قیمتی در این بخش نخواهیم داشت.

محمد طحان پور در گفت و گو با ایسنا درباره افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار کرد: اگر دولت اعلام کرده که کسی حق افزایش قیمت ها با دلار 4200 تومانی را ندارد، باید گفت که تاکنون به ما آن را اختصاص نداده اند و اگر دولتمردان قول بدهند در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دلار 4200 تومانی را به صورت ثابت به تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی بدهد، ما نیز وعده می دهیم که بازار این محصولات را تا همان بازه زمانی در نظر گرفته شده ثابت و متعادل نگه داریم.

وی افزود: با وجود تامین دلار 4200 تومانی و اجرای درست سیاست گذاری ارزی دولت، نیاز به افزایش قیمت لوازم خانگی وجود دارد. البته تاکنون دلار 4200 تومانی به ما نداده اند و حتی در صورت تخصیص این ارز با این قیمت، عوامل مختلفی در افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی موثر است و درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز مربوط به ماه های قبل بوده است.رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به افزایش قیمت ها در بخش تحت مسئولیت خود گفت: اسفندماه سال گذشته تولیدکنندگان و واردکنندگان درخواست افزایش 15 درصدی قیمت را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داده بودند و آنها اعلام کردند که تا پایان فروردین ماه حق افزایش قیمت ندارند و پس از آن این درخواست بررسی می شود. با توجه به وضعیت کنونی، با افزایش حدود هفت تا 10 درصدی قیمت لوازم خانگی از ابتدای اردیبهشت ماه موافقت شده است.

طحان پورادامه داد: گرچه لوازم خانگی جزو کالاهای اساسی و مشمول قیمت گذاری از سوی دولت نمی شود و دستگاه های نظارتی مانند سازمان حمایت مانند دیگر کالاها سختگیری روی این بازار در راستای قیمت گذاری و کنترل آن نمی کنند، اما تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز با توجه به عرضه بیش از حد لوازم خانگی در برندهای مختلف نمی توانند کالاهای خود را تا سقفی که پیشنهاد داده اند، افزایش دهند و اشباع لوازم خانگی در بازار سبب می شود افزایش قیمت کمتر از میزان پیشنهاد شده اعمال شود.

گفتنی است، قیمت لوازم خانگی از ابتدای اردیبهشت ماه حداقل پنج تا 10 درصد گران تر شده است. البته برخی برندهای خارجی، قیمت های خود را تا 12 درصد هم افزایش داده اند.