آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۳
معارف
۶
خاطراتی از رهبر معظم انقلاب

با خورشید انقلاب

نماینده امام (ره) در امور سیستان

رهبر معظم انقلاب تقریبا همه سران طوایف استان را می شناختند، مولوی ها را تقریبا عمومشان را می شناختند. وقتی با من صحبت می کردند از آنها سراغ می گرفتند. چیزی که برای من اهمیت داشت و آیت الله خامنه ای هم بر آن تاکید داشت، حمایت از مولوی ها بود. مولوی ها هم به ایشان بسیار علاقه مند بودند و وقتی آقا به منطقه می آمد، با یک علاقه و رغبتی به ملاقات می آمدند و اگر درددل و شکایاتی نسبت به مسائل داشتند به ایشان می گفتند. علاوه بر این، آقا چون نسبت به مسائل استان اشراف داشتند، معمولا توصیه هایی می کردند که برای بهبود وضعیت استانی واقعا کاربردی و عملیاتی بود.

در دوره ای که من استاندار بودم. مرحوم شهید رجایی با هیئت وزیران به استان سفر کردند، فکر می کنم اردیبهشت سال 60 بود، آن زمان شهید رجایی هر ماه جلسه هیئت وزیران را در یکی از استان ها برگزار می کرد. به خاطر دارم اولین صحبت شهید رجایی با من این بود که وقتی می خواستم به این استان بیایم، آقای خامنه ای به من توصیه هایی کرد که آنجا به این مسائل توجه کنم. یک استعدادها و پتانسیل هایی در سیستان و بلوچستان موجود بود که حتی خود من به عنوان استاندار از بعضی از آنها خبر نداشتم. آقای رجایی گفت که آقای خامنه ای به من گفتند مثلا در فلان شهر استان خربزه خیلی خوب می روید و من بعدها متوجه شدم که درست می گوید. یا مثلا گفته بودند در آنجا بزهایی هست که این بزها، خیلی پروار می شود و می تواند برای توسعه دامداری مفید باشد.

چند مطلب دیگر هم آقای رجایی از قول آقای خامنه ای گفت که در مورد ویژگی های طبیعی استان بود و واقعا برای من جالب بود.

آیت الله خامنه ای علاوه بر اینکه به ریزترین مسائل آن منطقه اشراف داشتند، درعین حال، به مسائل اجتماعی و مردم شناسی منطقه هم واقف بودند؛ راجع به روابط سیستانی ها و بلوچ ها، راجع به اینکه شاه اینها را جمع کرد اینجا، برای اینکه مقابل هم بایستند تا او بتواند حکومت کند. ایشان می فرمودند ما دنبال این حرف ها نیستیم که اختلاف بیندازیم و حکومت کنیم، بنابراین باید مراقبت کنیم، باید هم مراقب سیستانی ها باشیم و هم مراقب بلوچ ها. ایشان به من توصیه می کردند که باید هر دو گروه را حمایت کنید که البته کار سختی هم بود.

(دکتر منوچهر محمدی- استاندار وقت سیستان وبلوچستان- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای)