آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۶۸
فرهنگ و هنر
۲۲
موسیقی

برای علی آوارگان نوازنده و سازنده قیچک بلوچ

جای خالی بلوچ

مهبد مکی (نوازنده و موسیقیدا ن)

درست یک روزپس ازدرگذشت هنرمند کمانچه کش خراسانی استاد «خلیل یوسفی» اکنون نیز قیچک نواز بلوچ و هنرمندی که در چابهار و در انزوای تکان دهنده می زیست درگذشت؛ استاد علی آوارگان. آوارگان نامدار؛ محمد سرودی. یک به یک درتنهایی و بیماری با هزار سخن نگفته می افتند و تمام... و همچنان دیوار پلشت خواننده سالاری و... دست بردار فرهنگ شنیداری ما نیست! چرا که خودمان گناهکاریم... مگر زمانی که در این سفره میهمانان را ارزش بنهیم و همه پذیرایی از برای یک تن و چند دورو بری او نباشد! و شوربختانه این دیو پلید و بچه دیوها، خوانندگان ارزشمند را هم نادیده می گیرند و در بتکده تاریک ایشان جز چندین بت، خوبان راه ندارند.

استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل یک دوره بیماری درسن 86 سالگی درگذشت و روزجمعه در روستای صفر زهی از توابع دشتیاری در بلوچستان به خاک سپرده شد.

استاد علی آوارگان ساکن منطقه اورکی از دشتیاری چابهار بود. او هم قیچک می ساخت و هم این ساز را خوب می نواخت. آوارگان طی سالیان طولانی با شاعران، حماسه خوانان و بزرگان منطقه بلوچستان همنوازی کرده بود و در مراسم گواتی و موسیقی درمانی شرکت می کرد.