آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۴
شهرستان ها
۷

علت 60 درصد مهاجرت روستاییان نبود اشتغال است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری گفت: علت 60 درصد مهاجرت روستاییان و عشایر، نبود اشتغال و درآمد پایین است.

سید ابوالفضل رضوی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان فارس در شیراز افزود: از دیگر دلایل مهاجرت روستاییان به مناطق شهری می توان به وجود تبعیض در امکانات آموزشی و تحصیلی مناطق روستایی و عشایری در مقایسه با مناطق شهری و همچنین نحوه و کیفیت ارائه خدمات و تکریم ارباب رجوع در دستگاه های خدمات رسان اشاره کرد.

وی گفت: هنوز 75 درصد روستاییان و عشایر ما در کشور فاقد سند ملکی هستند اما مالکان خانه و زمین در شهرها همه سند ملکی در اختیار دارند و ارزش افزوده ای که از بابت وجود این سند به شهرنشینان می رسد نصیب روستاییان نمی شود و این هم خود یک تبعیض است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: به منظور سرعت بخشیدن به روند ایجاد اشتغال در روستاها، روز سه شنبه مصوبه ای ابلاغ شد که بر اساس آن مقرر شد دستگاه ها پروژه های خود را مستقیم به بانک ها بدهند و یک نسخه نیز به کمیته فنی استان ها داده شود و کمیته فنی 2 روز فرصت دارد که مخالفت خود را به بانک ابلاغ کند و عدم ابلاغ این مخالفت به معنای تصویب کمیته فنی است و بانک می تواند بررسی توجیه مالی پروژه را آغاز کند.

رضوی افزود: محل اجرای پروژه فقط روستاها و مناطق عشایرنشین خواهد بود و بانک ها اسناد املاک روستایی و سفته را به عنوان وثیقه دریافت می کنند.

او ادامه داد: هم اینک سهم ما در اقتصاد جهانی متناسب با جمعیت کشورمان نیست و به رغم اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم اما کمتر از 35 صدم درصد در اقتصاد جهانی سهم داریم که این سهم باید افزایش یابد.