آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۴
شهرستان ها
۷

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان: بحران آب اصفهان از زلزله بدتر است

اصفهان- خبرنگار کیهان: مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان گفت: تنها حدود 750 لیتر آب از 70 چاهی که حفر خواهد شد می توان دریافت کرد که برای کاهش این بحران باید بخشی از آب فضای سبز را قطع و برای آشامیدن تخصیص داد.

هاشم امینی اظهار کرد: مشکل آب اصفهان بسیار حادتر از آن چیزی است که بیان می شود. سد زاینده رود آب آشامیدنی شش میلیون نفر در استان اصفهان، یزد و کاشان و هم چنین آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری و اصفهان و آب مورد نیاز صنعت اصفهان و درصد کمی از یزد را تامین می کند.

وی افزود: آب آشامیدنی 56 شهر و 300 روستا شامل چهارمیلیون و 70 هزار نفر در اصفهان و حدود پنج میلیون و 500 هزار نفر جمعیت کاشان و یزد از سد زاینده رود تامین می شود. مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان با یادآوری اینکه پیش از این چاه های فلمن سه هزار و 200 لیتر آب داشت، در حالی که امسال خشک شده است، تصریح کرد: چاه های متفرقه نیز به شدت افت پیدا کرده و 106 چاه از 214 چاه متفرقه خشک شده است.

وی با بیان اینکه 2/9 مترمکعب آب چاه برای جمعیت چهار میلیون و 70 هزار نفری استان اصفهان موجود است، اظهار کرد: نیاز آبی یزد 4/5 مترمکعب است در حالی که این استان 3/7 مترمکعب آب زیرزمینی دارد، هم چنین اصفهان 2/9 مترمکعب آب زیرزمینی دارد و 14/5 مترمکعب نیاز آبی دارد.

امینی با تاکید بر اینکه باید از برداشت های مجاز و غیرمجاز بالادست جلوگیری شود، گفت: زمانی که رودخانه خشک شود، سناریوی خط انتقال آب به یزد معنی و مفهومی پیدا نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه همه اقشار جامعه باید صرفه جویی را وظیفه خود بدانند و نصب شیرآلات کاهنده می تواند حدود 20 تا 30 درصد مصرف را کاهش دهد.

وی افزود: اگر مصرف آب به همین روال ادامه پیدا کند تا پایان تیرماه سال جاری آب سد خشک شده و راهی برای تامین آب مصرفی اصفهان نخواهیم داشت.