آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۱
فرهنگی
۲۲

سقوط تشت آبروی <پولانسکی> از بام <اسکار>

روزنامه گاردین، بیانیه ای را که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی(اسکار) منتشر شده، به چاپ رسانده است که حکایت از تصمیم این آکادمی برای ترویج استانداردهای اخلاقی دارد و اعضای خود را مکلف می کند تا ارزش های آکادمی را پاس بدارند و به کرامت انسانی احترام بگذارند. بر اساس این بیانیه، علاوه بر رومن پولانسکی(که ظاهرا تشت رسوایی اش از بام افتاده) «بیل کازبی» ستاره تلویزیونی امریکا نیز دیگر جایی در میان اعضای آکادمی اسکار نخواهند داشت. امریکایی ها ظاهرا شمشیر را برای کازبی از رو بسته اند چراکه نه تنها نامش از سایت آکادمی هنرهای تلویزیونی امریکا حذف شده بلکه حتی مدرک دکترای افتخاری اش از دانشگاه «ییل» هم از او پس گرفته شده است.

«رومن پولانسکی» سازنده فیلم هایی چون «پیانیست» و «محله چینی ها» 40 سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری 13 ساله در سال 1977 از ترس محاکمه سنگین از امریکا فرار کرده و در پاریس زندگی می کند و فرانسه در تمام این سال ها از استرداد او به امریکا اجتناب کرده است. این کارگردان برنده اسکار در سال 2009 در سوئیس دستگیر شد و 10 ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت امریکا مبنی بر استرداد «پولانسکی» را نپذیرفت و او را آزاد کرد.

امریکا در سال 2015 از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است و این کشور نیز به نحوی به خواسته مقامات قضایی امریکا وقعی ننهاد. گفتنی است عضویت پولانسکی در آکادمی اسکار در حالی به خط پایان رسیده که او می تواند همچنان جایزه اسکار بهترین کارگردانی سال 2003 را برای فیلم «پیانیست» نگه دارد. سال گذشته «هروی واینستین» تهیه کننده معروف هالیوودی نیز به سبب سوء رفتارهای متعدد اخلاقی از آکادمی اسکار اخراج شد.